Clubhouse in het vizier van Franse privacywaakhond CNIL
In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer de nieuwe medialieveling Clubhouse, dat in Frankrijk in het vizier van de privacywaakhond is gekomen.
Ik zeg ‘nieuw’, maar Clubhouse gebruikt een stokoud concept dat nieuw leven is ingeblazen. Ze noemen het zelf drop-in audio chat maar het is in essentie een partyline, in de jaren tachtig razend populair Amerikaans fenomeen dat tegen 06-tarief overwaaide naar Nederland. Gesprekken zijn live, worden niet bewaard en zijn niet terug te luisteren.
De Franse privacytoezichthouder Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) is een onderzoek begonnen naar Clubhouse. CNIL wil weten of Clubhouse voldoet aan Europese AVG-privacywetgeving.
Het moederbedrijf Alpha Exploration Co. heeft alvast geen Europese vestiging, concludeert CNIL. Bedrijven die dat wel hebben kunnen onder de wetgeving één keer gebruiksvoorwaarden schrijven, die binnen alle lidstaten gelden. Ze hoeven dan niet met elke privacytoezichthouder aparte afspraken te maken.
CNIL zegt met andere Europese toezichthouders in gesprek te zijn over Clubhouse.
Clubhouse is een omgeving met dubbele exclusiviteit: de software draait alleen op Apple-apparatuur en een account kan alleen op uitnodiging worden aangemaakt. In de praatgroepen kunnen mensen alleen luisteren of aan het gesprek deelnemen. De sessies zijn niet terug te luisteren.
Collega Nick Kivits noemde Clubhouse onlangs een ‘schot in de roos’. Journalisten kunnen zo in meer besloten sfeer met lezers in contact treden, vermoedt hij, anders dan op het dorpsplein van Twitter.
Zelf verwacht ik dat enthousiasme hier snel bekoelt. Misschien met tweede golf, mocht er tussentijd een Android-app lanceren. Clubhouse moest daar eind januari overigens nog aan beginnen.
Praat mee