mgm nvj maart

— maandag 24 januari 2011, 11:28 | 2 reacties, praat mee

Brandbrief aan Velgaard om De Pers

De redactieraden- en redactiecommissies van Wegener stellen in een brief van Wegener-topman Truls Velgaard verbijsterd te zijn over de afboeking van 63 miljoen euro op het brutoresultaat als gevolg van tegenvallende omzet bij gratis dagblad De Pers. Wegener ging in 2009 een samenwerkingsverband aan met de gratis krant, waarbij Wegener advertenties verkoopt en verder druk en distributie verzorgt. Tegenvallende advertentieinkomsten brachten Wegener ertoe recent een verliespost op te nemen van tientallen miljoenen voor de duur van de overeenkomst - op dit moment nog elf jaar. In een brief namens de gezamenlijke redactieraden- en redactiecommissies spreekt Ron Lodewijks (voorzitter redactieraad Brabants Dagblad) de vrees uit dat "door het verdampen van al deze miljoenen geen geld meer zal zijn voor investeringen die broodnodig zijn om onze dagbladen (in print) overeind te houden en tegelijk betekenisvolle online-activiteiten te kunnen ontplooien." Laatste wijziging: 27 januari 2011, 11:52

Lodewijks wijst op een toezegging van de Wegener-top aan de Centrale Ondernemingsraad (COR), waarin eind december investeringen in print en online van groot belang werden genoemd voor “mogelijk herstel van het geknakte vertrouwen in een bestendige toekomst van onze regionale nieuwsorganisatie.”

De redactie-organen hebben aan de COR verzocht een grondig onderzoek in te stellen naar de achtergronden van de De Pers-deal, vanwege de negatieve gevolgen voor Wegener. Het onderzoek zou aan het licht moeten brengen wie er nu exact verantwoordelijk voor was en waarom de Raad van Bestuur heeft verzuimd de COR in te lichten over een voor Wegener financieel riskante constructie.

Bekijk meer van

Wegener

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Bob Lagaaij, 24 januari 2011, 14:19

Goh - wie zou die rare deal met De Pers nou hebben gesloten? De naam begint - denk ik zo - met een M.
Veel interessanter: waarom dit verliesgevende een-tweetje met miljardair Boekhoorn? De zakjapanner had het verlies indertijd al redelijk scherp op de display kunnen toveren.Of werd het contract toen al ingeboekt als ,,vriendendienst’’ met het oog op een - opnieuw - zelfstandig Wegener met financiele steun van B.?

Paul Disco, 24 januari 2011, 17:40

Tja, die brandbrief zal niet in het Nederlands gesteld zijn: de topman is volgens mij het Nederlands niet machtig. Bovendien is degene die hem aanstelde, David Montgomery, ook niet meer op zijn post. Mijn inschatting:

1.
Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de aandeelhouders, private equity, geld willen zien in plaats van:
1. een dure deal met Marcel Boekhoorn (€ 15 miljoen per jaar, gedurende 13 jaar voor advertentie-exploitatie)
2. een boete van de NMA (€ 20 miljoen)
3. blijvend dalende advertentie-inkomsten, ook bij Merken & Diensten en personeel (de markten waarom De Pers aan het adverteerdersarsenaal werd toegevoegd).
4. een lastige contractuele verplichting bij ANP en GPD (t.w.v. €6 miljoen per jaar).
Verkoop van Wegener in stukken is zeker niet ondenkbaar. En dat Munstermann zich al dan niet met Boekhoorn meldt, vereist ook geen lenige geest.

2.
Maar ik geloof niet dat er op zich sprake was van een vooropgezette ‘vriendendienst’, want als dat zo zou zijn, dan is die wel hemeltergend transparant. Dat Wegener zijn portfolio uitbreidde met De Pers is vergelijkbaar met de overname van Hyves door De Telegraaf. Het geeft toegang tot een nieuw, jong publiek. En toegang tot de grote markt van landelijke adverteerders.
Dat die adverteerders niet meteen toehappen is ook niet zo gek. Uiteraard kijken ze eerst de kat uit de boom en moeten er pakketten en kortingen op tafel. En het kost tijd voor je succesvolle cases hebt, waarmee je andere adverteerders over de streep trekt.

Dat de contracten van 6 miljoen per jaar met ANP en GPD niet direct ontbonden konden worden lijkt mij juridische pech of onzorgvuldigheid. Ook hier: als het zo simpel lag, had iemand dat vast tevoren gemeld.

3.
Je kunt je wel afvragen of een ‘bleeder’ van zo’n € 15 miljoen per jaar wel 13 x 15 = 195 miljoen moet kosten. Natuurlijk, Boekhoorn blijft verantwoordelijk voor het uitbetalen van salarissen, dat zal zo’n 3 miljoen euro per jaar zijn. Maar het overnemen van 35 journalisten door Wegener, ook al was de deal dan veel goedkoper geweest, lijkt me inderdaad geen verstandige optie. Desalniettemin, Boekhoorn krijgt ruim 10 miljoen per jaar meer binnen dan hij uitgeeft en heeft dus binnen 5 jaar zijn verlies weggewerkt. En dan volgen nog 8 leuke oogstjaren. ‘Vriendendienst’ zou kunnen, maar een veel te optimistisch ingeschatte win/winveel situatie is ook niet onwaarschijnlijk.

4.
Echt fnuikend voor Wegener is dat er niemand meer ‘in control’ lijkt te zijn. Terwijl het in het algemeen zware tijden zijn, voor Wegener in het bijzonder. Ik snap heel goed dat er behoefte is aan waarheidsvinding en duiding, maar het acute probleem lijkt mij de strategie voor de toekomst. Dat de Koninklijke Wegener op zoek moet naar een stevige marktpositie in een groeimarkt (of al was het maar opbouwen van de derde geldstroom) zou ik als eerste aanpakken.

Van je gelijk kun je niet eten, tenslotte.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.