BNNVARA nu echt als één merk bij programma’s

Vanaf de start van het nieuwe televisieseizoen na de zomer gaat fusieomroep BNN-VARA zich als één merk presenteren: BNNVARA, zonder tussenstreepje. Een logische stap waar de tijd rijp voor is, meldt algemeen directeur Gerard Timmer bij Spreekbuis.
Dat betekent dat het typische VARA-programma Kassa en #BOOS van BNN straks allebei worden uitgeserveerd als BNNVARA. Het wordt echt één merk, aldus Timmer.
Toen de fusieomroep ontstond in 2014 is uitdrukkelijk besloten beide merken, BNN en VARA, twee merken te blijven voeren voor radio, televisie en internet.
Timmer benadrukt dat er niet lichtvaardig voor één merknaam is gekozen. “Bij de fusie hebben we gezegd: laten we nou eerst maar eens kijken hoe die samenvoeging en samenwerking binnen het bedrijf gaat. Dat loopt prima, dus kunnen we een volgende stap zetten. Maar de echte aanleiding lag in het feit dat we merkten dat de merknamen BNN, VARA, VARA-BNN en BNN-VARA steeds vaker door elkaar gebruikt werden, door het publiek en door andere media. Dat komt een heldere communicatie over je merk niet ten goede. De afgelopen jaren zijn er bovendien meer nieuwe spelers in de mediawereld gekomen. Het leidt er allemaal toe, dat we ons steviger willen positioneren met één helder merk. Wij hebben hier uitvoerig over gepraat met alle belanghebbenden, zoals de leden, onze medewerkers, de Raad van Toezicht en de Ondernemingsraad. We hebben ook extern onderzoek laten doen naar de beleving van de merken BNN en VARA, welke waarden mensen daaraan koppelen. Die bleken voor beide merken al heel dicht bij elkaar te liggen. Alle stakeholders konden zich in de keus voor één merk uiteindelijk goed vinden. Het is er ook tijd voor.”
Tegelijk met het nieuwe merk zal BNNVARA op 24 augustus in de studio van het eigen pand op het Hilversumse Media Park ook een nieuwe huisstijl presenteren.
Praat mee