word actief nvj klein

— woensdag 7 september 2022, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Big Tech als stok om mee te slaan

© Duco de Vries

Het aantal spelers op de journalistieke markt is het afgelopen decennium in rap tempo geslonken. Veel media zijn in die periode in handen gekomen van een handvol grote bedrijven. Een van de ideeën achter die consolidatie: hoe groter een mediabedrijf, hoe beter het zich kan wapenen tegen de macht die Big Tech op de online advertentiemarkt heeft bedongen. Laatste wijziging: 7 september 2022, 15:35

Dat die schaalgrootte ten koste gaat van de pluriformiteit en de onderhandelingspositie van kleine spelers (waaronder freelancers) lastig maakt, is de andere, duistere kant van de medaille. Toch gaat die consolidatie niet ver genoeg, vindt NDP Nieuwsmedia. De brancheorganisatie voor mediabedrijven vroeg de overheid half augustus juist ruimer baan te geven aan de mediaconcentratie. Weer met Big Tech als belangrijkste stok om mee te slaan.

In de Verenigde Staten vliegen ze het anders aan. Daar moet een nieuwe wet Google en Facebook een jaarlijkse miljoenenbelasting opleggen, die richting de nieuwsmedia moet gaan. Nieuwssite Politico noemt dat plan lachwekkend. Het is oneerlijk om de ene industrie te bestraffen, omdat een andere industrie gefaald heeft.

Politico draaft wat door. Google en Facebook hebben op zijn minst een deel van hun publiek (en dus ook van hun advertentiemacht) te danken aan de koppen en fragmenten van nieuwsmedia die er te vinden zijn. Daar mag (of: moet) voor worden betaald. Ook in Nederland.

De oproep van NDP Nieuwsmedia is dan weer minder logisch. De machtsverhoudingen op de journalistieke markt zijn scheef en groeien jaar na jaar schever, zeker met de voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa. Met alleen een paar grote spelers wordt het voor nieuwe partijen steeds moeilijker er tussen te komen en een boterham te verdienen. De markt slopen ten faveure van een aantal grote bedrijven… dát is pas lachwekkend.

Bekijk meer van

NDP Nieuwsmedia

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.