Big Tech als stok om mee te slaan

Het aantal spelers op de journalistieke markt is het afgelopen decennium in rap tempo geslonken. Veel media zijn in die periode in handen gekomen van een handvol grote bedrijven. Een van de ideeën achter die consolidatie: hoe groter een mediabedrijf, hoe beter het zich kan wapenen tegen de macht die Big Tech op de online advertentiemarkt heeft bedongen.
Dat die schaalgrootte ten koste gaat van de pluriformiteit en de onderhandelingspositie van kleine spelers (waaronder freelancers) lastig maakt, is de andere, duistere kant van de medaille. Toch gaat die consolidatie niet ver genoeg, vindt NDP Nieuwsmedia. De brancheorganisatie voor mediabedrijven vroeg de overheid half augustus juist ruimer baan te geven aan de mediaconcentratie. Weer met Big Tech als belangrijkste stok om mee te slaan.
In de Verenigde Staten vliegen ze het anders aan. Daar moet een nieuwe wet Google en Facebook een jaarlijkse miljoenenbelasting opleggen, die richting de nieuwsmedia moet gaan. Nieuwssite Politico noemt dat plan lachwekkend. Het is oneerlijk om de ene industrie te bestraffen, omdat een andere industrie gefaald heeft.
Politico draaft wat door. Google en Facebook hebben op zijn minst een deel van hun publiek (en dus ook van hun advertentiemacht) te danken aan de koppen en fragmenten van nieuwsmedia die er te vinden zijn. Daar mag (of: moet) voor worden betaald. Ook in Nederland.
De oproep van NDP Nieuwsmedia is dan weer minder logisch. De machtsverhoudingen op de journalistieke markt zijn scheef en groeien jaar na jaar schever, zeker met de voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa. Met alleen een paar grote spelers wordt het voor nieuwe partijen steeds moeilijker er tussen te komen en een boterham te verdienen. De markt slopen ten faveure van een aantal grote bedrijven… dát is pas lachwekkend.
Praat mee