Beter resultaat Wegener in zwakke markt
Uitgeversconcern Koninklijke Wegener heeft in het eerste half jaar van 2010 een stijging van het bedrijfsresultaat - vóór bijzondere posten - gerealiseerd van 16 procent. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar groeide het bedrijfsresultaat met 4,2 miljoen euro tot 30,3 miljoen euro. Wegener stelt dat deze stijging voor het belangrijkste deel aan eerder doorgevoerde reorganisaties en bezuinigingsmaatregelen is te danken. De omzet stond onder druk door de verkoop van AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag. Wegener verdiende wel meer uit abonnementen, verkoop van producten en diensten aan lezers, activiteiten op internet en advertenties in huis-aan-huisbladen. De inkomsten uit advertenties in dagbladen en externe drukopdrachten waren echter lager dan in 2009. Wegener komt in het eerste half jaar uit op een nettoverlies van 4,5 miljoen euro, omdat het een bijzondere post moet reserveren: de door het bedrijf betwiste boete van ruim 19 miljoen euro, die het recentelijk van de Mededingingsautoriteit kreeg opgelegd. De uitgever stelt verder dat de advertentiemarkt beroerd blijft - al is de afname wel sterk afgevlakt. Meer bij Wegener
Mecom, het Engelse moederbedrijf van Wegener, boekte een halfjaarverlies van 28 miljoen euro, dat is 53 miljoen euro minder dan in de eerste helft van 2009.