Almere gebruikt vormgeving krant voor reclamefolder
De gemeente Almere en de Floriade hebben de vormgeving van de krant Almere Deze Week gebruikt voor een reclamefolder. De lokale krant is daar boos over en stelt dat de gemeente hiermee de journalistieke onafhankelijkheid van de krant schaadt. Dat zegt hoofdredacteur Robert Mienstra tegen NRC. “Ik ben verbijsterd. We zouden zelf nooit zo'n commerciële uitgave maken.”
De ‘speciale editie’ van het huis-aan-huisblad werd woensdag in omloop gebracht. De reclamefolder is voorzien van het logo en de merknaam van Almere Deze Week, maar de krant zelf wist van niets. De uitgave promoot de Floriade, die in 2022 in Almere neerstrijkt, en werd uitgedeeld bij een bijeenkomst over het tuinbouwevenement.
De komst van de Floriade is volgens Mienstra een heel gevoelig onderwerp in Almere. “We laten er voor- en tegenstanders over aan het woord. Maar met deze uitgave heeft de gemeente onze journalistieke onafhankelijkheid echt beschadigd. Ik word door allerlei mensen aangesproken die zeggen: ‘leuk dat jullie je door de gemeente laten omkopen’. Het kost heel veel moeite om dat recht te zetten.”
In een reactie tegenover NRC spreekt een woordvoerder van de gemeente van “een enorme stomme fout”. Volgens de woordvoerder koopt de gemeente regelmatig advertentieruimte in bij de krant, maar werd besloten deze uitgave in eigen beheer te doen. “Per ongeluk is toen de titel Almere Deze Week boven de krant gezet.” De exemplaren die nog niet zijn uitgedeeld worden vernietigd. Meer bij Almere Deze Week
Praat mee