anner smart octo

— donderdag 28 januari 2010, 08:54 | 2 reacties, praat mee

Alles weer helemaal anders bij Revu

Revu gaat weer Nieuwe Revu heten, de oplage gaat stijgen, en dit jaar nog wordt er weer winst gemaakt. ‘Anders heb ik er geen lol aan.’ De kersverse hoofdredacteur Frans Lomans (54), tevens hoofdredacteur van Panorama, is ervan overtuigd dat zijn missie gaat slagen. Alleen die naam, daar is hij niet zeker van.

‘Nieuwe Revu klinkt veel mooier. Ik heb nooit begrepen waarom het “Nieuwe” eraf is gehaald. Dat zullen de lezers ook wel zo voelen, denk ik dan. De redactie moet mij wel steunen. Als het niet lukt, zal ik me echt niet terugtrekken.’

Zijn opdracht is simpel; geld in het laatje brengen bij Revu, die volgens hem jaarlijks drie ton verlies lijdt. Bij Panorama veranderde hij vette rode cijfers in dikke zwarte. De winst bedroeg de afgelopen drie jaar in totaal zes miljoen euro.

‘We hebben héél behoorlijk geplust op de advertentiemarkt. De adverteerders zijn er weer van overtuigd dat ze bij Panorama de “echte mannen” bereiken. Ik geloof niet dat er tien bladen in Nederland zijn die hetzelfde hebben gepresteerd.’

Lomans, in een grijs verleden verslaggever bij de Nieuwe Revu, herschikt de redactie en past de formule aan. Dat het weekblad gemaakt moet worden door een kleine rompredactie aangevuld met freelancers – een erfenis van huidig hoofdredacteur Altan Erdogan – zit hem niet lekker.

‘Een kutmodel’, vloekt hij. ‘Ik kan er weinig tegen doen. Directie en ondernemingsraden hebben ermee ingestemd. Als ik met winstcijfers kom van anderhalf of twee miljoen euro, dan kan ik wellicht mijn eigen model gaan hanteren.’

En dat is? ‘Als het aan mij ligt gaat het potje voor freelancers akelig richting de 0 euro. Ik begon bij Panorama met vier verslaggevers, dat zijn er nu zeven. Die werken zich allemaal te pleuris en vinden dat héérlijk.’

Bekijk meer van

Praat mee

2 reacties

Bob, 29 januari 2010, 16:12

Ik hoop dat Frans die brutaliteit, die branie van vroegah weer terug brengt. Kan Sanoma Frans niet een jaar de tijd gunnen om het op zijn manier te doen. Dat voorkomt veel personeelsellende.

Mark, 29 januari 2010, 17:36

Niet te geloven wat een amateuristisch gekluns met die naam en dat rompredactiemodel.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.