Afname netto bestedingen tv-reclame
De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in de eerste helft van 2013 uitgekomen op 446 miljoen euro, een daling van 5,6 procent ten opzichte van de eerste helft 2012. Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2013 dat SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame, vandaag heeft gepubliceerd over de eerste helft van 2013. De tv-zenders hebben in de eerste helft van 2013 een zogeheten spot-omzet gerealiseerd van 396 miljoen euro, een daling van 4,6 procent. De aanhoudende recessie en het uitblijven van een herstel hebben ook op de tv-markt een groot effect. De non-spot markt komt uit op 50 miljoen euro, een daling van 12 procent. SPOT verwacht dat de bestedingen in tv-reclame zich in de tweede helft van 2013 zullen herstellen.
Verder meldt SPOT dat ondanks het ontbreken van grote sportevenementen de kijktijd in de eerste helft van dit jaar is gestegen naar 201 minuten per dag (doelgroep 6+, bron SKO). Dat is nog nooit eerder zo hoog geweest. Verklarende factor is dat het uitgesteld kijken is toegenomen van zes naar negen minuten per dag. De stijging is met name in de doelgroepen 20-34 jaar, boodschappers 20-49 en 50-64 jaar.