— vrijdag 12 augustus 2022, 16:38 | 0 reacties, praat mee

Adverteren in print wordt na ruim tien jaar weer populair

Erik Grimm - © Violet Johan

Adverteren in print is volgens Amerikaans onderzoek aan een sterke opmars bezig. Een stijging met ruim tien procent ligt nog dit jaar in het verschiet. Reden: consumenten krijgen een steeds grotere hekel aan online reclame-uitingen en beoordelen reclame op papier als betrouwbaarder. NDP Nieuwsmedia ziet ook een lichte stijging maar durft nog niet te spreken van een trend. Laatste wijziging: 12 augustus 2022, 17:24

Volgens Harvard Business Review is in Amerika de al ruim een decennium durende terugloop van adverteren in traditionele media gestuit, zoals in kranten, tijdschriften en in mindere mate ook tv. Vooral bedrijven die zich op consumenten richten keren weer terug naar print. Zij verwachten hier het komende jaar ruim tien procent meer aan advertentiegeld te zullen besteden.

Chagrijn
Want hoewel consumenten een groot deel van hun tijd online doorbrengen, neemt het chagrijn over digitale advertenties toe. Tijdschriften, kranten en tv scoren aanzienlijk beter in bereik, aandacht en betrokkenheid, merken marketeers.

Tijdlijn
‘Het is te vroeg om ook in Nederland al van een trend te spreken’, stelt researchmanager Erik Grimm van NDP Nieuwsmedia desgevraagd. ‘Daarvoor is de tijdlijn te kort. Maar we zagen in 2021 wel een opleving van printadvertenties, al had dit deels te maken met het inzakken van de advertentiemarkt in corona-jaar 2020. Hoopgevend is dat we in het kwartaal van 2022 opnieuw een lichte stijging zien van bestedingen in de printmarkt.’

Maar volgens Grimm gaat dit niet ten koste van online advertenties. ‘Het is én-én.’

Hij ziet wel dat de printadvertentiemarkt, nadat deze in 2010 een duikvlucht nam, zich sinds 2019 stabiliseert. ‘Maar we hebben wat langer de tijd nodig om te zien of er ook groei zit aan te komen. De Amerikaanse markt is niet helemaal vergelijkbaar met die in Nederland.’

Cookies
Ook het op handen zijnde einde van de ‘cookies van derden’ - die adverteerders in staat stelt om mensen ook over meerdere sites heen te volgen en verschillende vormen van marketing te bedrijven – werkt mee aan een verschuiving in het advertentielandschap, waarbij traditionele media een sterkere positie hebben dan voorheen, aldus HBR.

 

Bekijk meer van

print Kranten

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.