ACM: ‘VodafoneZiggo moet netwerk openen’

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) stuurt aan op openstelling van het netwerk van VodafoneZiggo voor partijen die televisie, telefonie en internet willen aanbieden. Dat staat in het ontwerpbesluit marktanalyse. De ACM legde jaren terug ook zo'n verplichting op aan telecomgigant KPN.
In het Financieele Dagblad wordt ACM-bestuurder Henk Don gevraagd waarom Ziggo enkele jaren terug niet werd verplicht het netwerk te openen, toen het 90 procent van de kabelmarkt bezat. De fusie met Vodafone in 2016 heeft aan dat percentage weinig aan veranderd; waarom nu dus wel?
“We hebben het destijds wel overwogen, maar de omstandigheden zijn nu wezenlijk anders. Wat KPN met zijn netwerk nu aan andere partijen biedt lijkt sterk op wat nu ook kan op de kabel. In feite is het één markt geworden. Maar economisch is ook wat veranderd. Ziggo is samen gegaan met Vodafone, waarmee het vrijwel even groot is als KPN. Dan komt in onze marktanalyse de vraag boven: zijn ze misschien gezamenlijk dominant, zodat ze stilzwijgend een evenwicht vinden met als risico dat de consument hogere prijzen moet betalen en er minder geïnnoveerd wordt”, aldus Don.
Volgens Don is er interesse in het netwerk van Ziggo en is het zaak innovatie en investeringen te behouden door ‘de lichtst mogelijke maatregelen’. Meer bij het Financieele Dagblad
Praat mee