‘Doorstart-up’ voor Bright
Veen Media trok eind vorige maand de stekker uit de papieren versie van Bright. Maar techies hoeven niet te treuren: het magazine over digital lifestyle gaat op eigen houtje verder als het digitaal magazine Bright Ideas.
Een ‘doorstart-up’, noemt hoofdredacteur Erwin van der Zande die stap van papier naar digitaal. Acht jaar geleden stond hij samen met uitgever Oscar Kneppers aan de wieg van de titel. ‘Het is echt mijn kindje. Dus toen Veen aangaf het tijdschrift te stoppen, stond ik voor een tweesprong: ga ik dit opgeven of niet?’ De conclusie na een lang weekend nadenken: Bright moet doorgaan, ook al liep de oplage van het tijdschrift de afgelopen jaren terug van 10.000 naar net boven de 5000. ‘We zijn sowieso al voor een groot deel digitaal. Online bereiken we iedere maand een kwart miljoen mensen. Dat willen we verder gaan uitbouwen met onze digitale titel.’
Hoe die er precies uit gaat zien is nog niet bekend. Het digitale tijdschrift verschijnt of als app voor smartphones en tablets of als web-app. De insteek van Bright Ideas wordt hoe dan ook wat anders dan die van zijn papieren voorganger. ‘We gaan ons meer richten op opinie en duiding, dan op nieuws.’ Als hoofdredacteur is Van der Zande het enige redactielid (van de twee) die meeverhuist naar de nieuwe titel. Een uitdaging, noemt hij het. ‘Ik heb al eens de jeuk gehad om iets voor mezelf op te gaan zetten. Uiteindelijk koos ik er toch voor mijn energie in Bright te blijven steken. Nu biedt die kans zich noodgedwongen opnieuw aan en ga ik ervoor. Ik heb er het volste vertrouwen in dat Bright op eigen benen kan staan.’
Praat mee