data als kans

— dinsdag 23 juni 2015, 13:54 | 0 reacties, praat mee

7 experts over journalistieke innovatie

Welke digitale problemen heeft The New York Times? Hoe krijg je meer publiek naar je website? En wat moet je met een redactie die niets van internet moet hebben? Laatste wijziging: 25 juni 2015, 20:09

Al die vragen kwamen aan bod tijdens de Grote Expertisedag Nieuwe Media 2015 van het Expertisecentrum Journalistiek, gehouden op dinsdag 16 juni. De dag moeten missen? We zetten de belangrijkste sprekers (en hun lessen) op een rij.


Naam: Nikki Usher
Functie: Assistent-professor aan de School of Media and Public Affairs in Washington D.C. Deed vijf maanden lang onderzoek naar de digitale strategie van The New York Times (NYT).
Lessen:
- Voordat de redactie kan denken aan innovatie en technologische verandering moet er eerst een cultuuromslag plaatsvinden. Enkele problemen: er heerst een printcultuur, er is geen social mediastrategie en de benodigde vaardigheden die daarvoor nodig zijn, ontbreken
- Belangrijkste vraag: hoe maken ze een plek op de homepage even waardevol als een plek op de voorpagina van de gedrukte krant?
- Een greep uit de tips voor online: maak goede koppen, die zorgen voor goede tweets. Gebruik foto’s (en gebruik ze goed)
- En ja, breng ook eens dat Taylor Swift-verhaal op je website – dat willen mensen óók lezen.

Verder lezen:
Making News at The New York Times (2014), het hele onderzoek


Naam: Laurens Verhagen
Functie: Chef Volkskrant.nl
Lessen:
- Aanvankelijk was de webredactie fysiek gescheiden van de andere redacties, nu zitten ze bij elkaar
- Met de komst van de nieuwe website (“rustiger, met veel beeld”) staat het aantal registraties op 185.000. De discussie over de betaalmuur is opgelaaid, nu lezers gefrustreerd opmerken dat “niet alles meer gratis is”
- Met het programma Chartbeat kun je zien wat wel of niet wordt gelezen. Maar je moet daarin wel nuchter blijven, en niet puur op de leescijfers afgaan
- Uiteindelijk is dit een overgangsperiode, zegt Verhagen, en moet de aparte online redactie in de hele redactie worden geïntegreerd.


Naam:Freek Staps
Functie: Chef NRC Q. Deed een maand onderzoek naar digitalisering van nieuwsorganisaties aan de Nieman Foundation for Jounalism, Havard
Lessen:
- Staps begon met NRC Q een start-up binnen een redactie, een speeltuin waar het oké is om dingen uit te proberen. Een team van innovators, die soms best de grenzen wat mag oprekken en vooral denkt: waar heeft de lezer iets aan?
- Belangrijk is dat de hoofdredactie snapt, voelt en steunt wat er gebeurt, maar ook op gezonde afstand blijft
- NRC Q veranderde 1) de redactionele focus: wat gaat er vandaag gebeuren? En 2) de toon, omschreven als “business news with a bite”. Stukken zijn maximaal 500 woorden. En ja, dat alles zorgt voor veel interne discussie over kwaliteit - Maar gaat die discussie niet eigenlijk over traditie?


Naam: Jurriaan Bernson
Functie: Hoofd product & development, Nu.nl.
Lessen:
- Wat weten we over de consument? En hoe kunnen we dat gebruiken? Deze maand had Nu.nl een miljard pageviews – zónder een grote ramp die de aandacht van lezers trok
- Hoe maak je een product nóg relevanter? Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de locatie: als de app ziet dat jij in Utrecht bent, krijg je ook regionaal nieuws te zien
- Of door het moment: in het weekend is het leuk om het weerbericht te zien, of om langere stukken met meer duiding te lezen
- Commercieel kun je daar ook op inspelen met themagerelateerde advertenties
- Nu.nl maakt gebruik van User Generated Content (UGC). Inmiddels komt 40 procent van de foto’s bij binnenlands nieuws al van gebruikers.


Naam: Brian Boyer
Functie: Visuals editor bij National Public Radio (NPR)
Lessen:
-  Als Boyer een project start, vraagt hij zich af: 1) Wie is ons publiek? 2) Wat wil dat publiek? 3) Wat kunnen we maken?
- Een voorbeeld is de productie Borderland, een journalistieke productie over een tocht langs de grens van Mexico
- Een belangrijke les van Boyer: als het niet werkt op je smartphone, dan werkt je productie niet.



Naam: Edwy Plenel
Functie: Oprichter van het Franse journalistieke platform Mediapart
Lessen:
- De toespraak van Plenel was meer een inspiratiesessie. Plenel werkte van 1980 tot 2005 bij de Franse krant Le Monde, waarvan hij de laatste vier jaar hoofdredactie was. Bij de oprichting van Mediapart (2007) noemde men het een “dom idee” en geloofde niemand dat het zou lukken, maar in september vorig jaar had de website 100.000 betalende leden
- Doel: een tegengeluid bieden in het Franse medialandschap, waar alle media steeds meer in handen kwamen van investeerders
- Mediapart is, zoals Plenel zegt, “een krant, maar niet op papier” en verschijnt drie keer per dag
- De website heeft geen advertenties.

Verder lezen:
Charging for online journalism is not such a ridicolous idea after all (2015), de masterscriptie van Andrea Wagemans, die onderzoek deed naar Mediapart.


Naam: Sjoerd Raaijmakers
Functie: Uitgever Vice Media Benelux
Lessen:
- Het succes van Vice, dat begon als punkblaadje in 1994, zit ‘m vooral in de doelgroep: (jong)volwassenen van 18-35 jaar. Vice zegt de doelgroep goed te kennen en stem de verhalen daarop af
- Vice wil échte verhalen op een transparante manier brengen, “in een taal die zij zelf ook spreken” – zoals je het in de kroeg aan je vrienden zou vertellen
- Vice gaat van het verhaal uit, niet van een platform. Waar is het voor geschikt? Film? Print? Televisie? Online?
- Belangrijk is de vraag: hoe ga je met verhalen om? Hoe verspreid je ze op zo’n manier dat ze ook daadwerkelijk worden gezien? Daarom heeft Vice ‘social producers’: mensen die zich bezighouden met de audience development op sociale media. Zij moeten nauw samenwerken met de redactie zodat de verhalen op de juiste manier bij het publiek terechtkomen

Bekijk meer van

vernieuwing vaardigheden

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.