mgm nvj maart

— Geplaatst op dinsdag 30 oktober 2018, 17:01

(WAREHOUSE TOTAAL) Inzet Drones bij voorraadbeheer

30 á 40% kostenbesparing is haalbaar

Drone maakt voorraadbeheer efficiënter

Dertig à veertig procent besparen op de kosten van het controleren van voorraden? Ja, het is mogelijk door de inzet van drones bij het tellen en scannen van de magazijnvoorraad. Aan het eind van dit jaar komt Arox Smart Technologies uit Hoogezand met een dronesysteem op de markt.

Deze drone met speciale software zal in staat zijn om onbemand (tien)duizenden pallets te tellen en scannen en deze data automatisch over te zetten naar een WMS. De drone maakt het mogelijk om frequenter de voorraad te controleren. Om een voorbeeld te noemen, het manueel tellen van 600 pallets kost twee medewerkers ruim twee uur. De drone is in staat om ditzelfde aantal pallets te controleren in twintig minuten. In de nabije toekomst is het systeem in staat om in de avonduren autonoom haar werk te doen als het personeel naar huis is. Het grote doel is om voorraden vaker te tellen, waardoor de voorraadbetrouwbaarheid en daarmee de leverbetrouwbaarheid met sprongen omhoog schiet.

Terwijl mega-grote retailers als Walmart en Amazon nog drones ontwikkelen voor voorraadbeheer in hun magazijnen, voert Arox Smart Technologies aan het eind van dit jaar een operationele test uit bij een aantal van haar relaties. Het heeft drie jaar bloed, zweet en tranen gekost om zover te komen. Megagrote voorraadhoudende bedrijven en logistieke dienstverleners staan in de rij om het systeem uit te testen en af te nemen. Namen kan Bruining nog niet noemen, behalve Koopman Cargo waar een test is uitgevoerd en DB Schenker waar tegen het einde van dit jaar een test zal plaatsvinden.


Een goed functionerende drone bespaart 40% kosten op voorraadbeheer

Logistiek kreeg Bruining van huis uit met de paplepel ingegoten. Op jonge leeftijd stond hij aan de wieg van het eerste voorraadbeheersysteem bij het toenmalige familiebedrijf. Jaren later richtte hij Arox op, dat inmiddels is uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf op het gebied van logistieke software. Behalve een interesse in automatisering is de jonge entrepeneur altijd op zoek hoe processen efficiënter kunnen worden uitgevoerd. “Het controleren van voorraden in magazijnen is een tijdrovende, maar noodzakelijke klus. Wij vroegen ons af: hoe kunnen wij dit proces automatiseren? Koopman Cargo, die in hetzelfde pand als ons zit, was meteen enthousiast over ons idee om een drone met een camera in te zetten. Na een succesvol haalbaarheidsonderzoek zijn we bezig om de oplossing uit te werken tot een universeel marktgereed product.”

Voor ons op tafel staat een indrukwekkende drone, uitgerust met een moederbord,  meerdere boordcamera’s, sensoren en batterijen. Op het moment van dit schrijven zal de drone bij diverse bedrijven worden getest bij het tellen en scannen van de pallets. De testbedrijven zijn zorgvuldig uitgekozen. “Wij hebben belang bij een zo groot mogelijke diversiteit aan DC’s en warehouses om het product zo universeel mogelijk te maken”. Uit strategisch oogpunt wil Bruining niet alle testpartners noemen, maar daar zitten een grote logistieke dienstverleners, fabrikanten en een elektronicagiganten tussen. De vliegende drone heeft inmiddels al een aantal succesvolle testvluchten gemaakt, barcodes gescand en video-opnames gemaakt met de boordcamera’s.  De video-opnames worden op een server gezet en een slim algoritme toont welke goederen op welke pallet staan.

Tevreden over de nauwkeurigheid van de tel -en scangegevens

Volgens directeur Harm Koopman van Koopman Warehousing zien de telresultaten er veelbelovend uit. Het systeem moet natuurlijk nog verder worden uitgebreid en verfijnd. Koopman: “De afgelopen jaren hebben wij ons magazijn beschikbaar gesteld aan Arox. Zo was het mogelijk om de drone uitgebreid te testen. Natuurlijk zien wij de voordelen van dit systeem, omdat het manueel tellen van voorraad relatief hoge kosten met zich meebrengt. Daarbij is de drone in staat om de voorraad frequenter te tellen waardoor we eerder eventuele afwijkingen in de voorraad constateren.”

Bruining beaamt dat er nog volop aan de drone wordt gesleuteld voordat het systeem wereldkundig kan worden gemaakt. Het grootste probleem is de diversiteit aan magazijnvoorraden , lichtinval, labeling, kleurstelling, noem maar op. Een drone moet op al die verschillende omstandigheden betrouwbaar kunnen inspelen. “We moeten een universele oplossing creëren en daar schuilt voor ons de complexiteit. Vergelijk het maar met de techniek van een compleet zelfrijdende auto. Google en Tesla zijn ook al geruime tijd bezig met deze ontwikkeling.. Het continue testen van het systeem onder verschillende condities in het magazijn maken de oplossing robuust.”

Drone moet autonoom haar werk kunnen doen

Cruciaal voor de voorraadhoudende bedrijven is dat de drone volledig zelfstandig kan werken. Dat is nog een lastige klip voor Arox. “Toen wij destijds het drone-systeem voor het tellen van de voorraad introduceerden hadden wij de mondiale primeur. De ontwikkeling kost veel tijd omdat er veel variabelen zijn waar je rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn er alternatieven denkbaar; door een laserscanner onder een drone te plaatsen. Maar het is in dat geval lastig om een autonoom werkende drone te creëren. En dat is natuurlijk wel de wens van onze klanten”, zegt Bruining.
Daarom koos Arox voor een andere oplossing: “Wij maken gebruik van camera’s en sensoren om de drone feitelijk ‘ogen’ te geven waarmee hij zich kan voortbewegen binnen een magazijn. Wij hebben ook gekeken naar alternatieven zoals GPS en Beacons voor locatiebepaling, maar dit bleek in de praktijk niet optimaal te functioneren.”

De inzet van drones wordt in warehouse-land op de voet gevolgd. Logisch, want de huidige manuele telmethode in de grote magazijnen met tienduizenden pallets is achterhaald, omslachtig en kostbaar. “De omvang van de besparingen hangt ook af van het vereiste aantal telmomenten en de omvang van het magazijn. Ook het type product speelt een rol”.
Er zijn meer indirecte kostenbesparingen denkbaar door de inzet van een drone: “Bijvoorbeeld de machines die nodig zijn om een voorraadtelling uit te voeren, deze machines kunnen op het moment van telling niet worden ingezet voor andere activiteiten binnen een magazijn.”.

De exacte verkoopprijs van het dronesysteem is nog niet vastgesteld. Arox heeft wel een indicatie, maar wil die nog niet prijsgeven. Uit onderzoek bij de testpartners is gebleken dat deze prijsindicatie aantrekkelijk genoeg is voor een investering. “Gemiddeld genomen is de investering binnen een jaar terugverdiend”, aldus Bruining.

Koopman Warehousing bespaart 40% aan kosten

Koopman Warehousing heeft gemiddeld 20.000 pallets in opslag met webwinkelproducten, automotive onderdelen en enkele chemische producten zoals verfbussen en schoonmaakmiddelen. Met behulp van een reachtruck tellen twee medewerkers alle pallets en controleren ze of de pallet op de juiste locatie staat. Met het tellen van twee gangen (circa 1200 pallets) is de ploeg ruim vier uur bezig.
Directeur Harm Koopman -altijd gecharmeerd van innovatie dat het logistieke proces verbetert- meldde zich direct aan bij Arox voor een test met de drone. Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand, dus de lijntjes zijn kort. “Dit zorgde voor een efficiënt traject dat niet ellenlang duurt”.  Bovendien levert Arox al jaren het WMS aan Koopman Cargo.
De dronetest beviel Koopman, al heeft hij zeker nog wat wensen. “De drone registreert nu welke pallets er staan en welke niet. De resultaten zijn veelbelovend. De komende maanden zal er verder getest gaan worden zodat de drone op korte termijn volledig zelfstandig onze voorraad kan controleren.”
Koopman schat in dat de inzet van een drone voor het voorraadbeheer 40% kosten bespaart ten opzichte van de traditionele telmethode..

Samenvatting:

Software engineer Arox Smart Technologies heeft een alternatief ontwikkeld voor het manueel tellen van de voorraad: de inzet van een intelligente drone.

Manueel voorraadbeheer brengt een aantal nadelen met zich mee:
* Een ploeg van twee man is vier uur bezig om bijvoorbeeld
  1200 palletlocaties te tellen. Een drone kan dit werk binnen
  20 minuten voltooien. 
* De drone kan volledig autonoom de voorraad te controleren.

Arox Smart Technologies heeft software voor de drone ontwikkeld.

Eind dit jaar wil Arox het dronesysteem op de markt brengen. Bij een deel van haar klanten wordt dan de drone uitgetest.

Grote logistieke dienstverleners en electronicagiganten staan in de rij om een test af te nemen.  DB Schenker is één van de grote logistieke bedrijven die in oktober een concrete test laat uitvoeren. Bij een geslaagde test zullen de testbedrijven systeem afnemen.

Categorieën: drones, voorraadbeheer, warehouse

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.