mgm nvj maart

— Geplaatst op dinsdag 24 september 2013, 14:16

(TOM) Reportage crowdfunding in Twente

Koudwatervrees crowdfunding Twentse ondernemer financiert liever (nog) achter de schermen

</strong>

Geld betrekken van je vrienden, kennissen, familieleden, sympathisanten van het product/dienst of rijke particulieren, ook wel ‘business angels’ genoemd. Zoveel mogelijk financiële zieltjes winnen om je start-up bedrijf op de rit te krijgen. Crowdfunding. Vooral in de Randstad en directe omgeving een steeds aantrekkelijker manier om gewenste investeringen te dekken, want de bank draait immers steeds meer de geldkraan dicht. De Twentse ondernemer daarentegen blijkt nog koudwatervrees te hebben. Aan zijn lijf geen polonaise; bij crowdfunding moet de ondernemer immers zich open en bloot aan zijn investeerders presenteren. En dàt is zeker niet aan de over het algemeen afwachtende en bescheiden Tukker besteed…

De digitale crowdfundingplatforms in Nederland schreeuwen de geïnvesteerde bedragen en rendementen van de daken. De grootste -Geld voor elkaar.nl- stelt dat er al 12 miljoen via crowdfunding is opgehaald. De gemiddelde investeringsportefeuille behelst enkele (tien)duizenden euro’s. Een crowdfunder kan vanaf een minimaal bedrag inleggen. Er worden gemiddelde rendementen beloofd van 5 tot wel 25 procent (!!) van de winst. Meestal mkb-bedrijven doen aan crowdfunding; het merendeel is gevestigd in de Randstad en andere stedelijke agglomeraties in Nederland. Ons land behoort tot de actiefste crowdfunders van de wereld, maar de grootste bedragen worden in het buitenland uit de markt gehaald. Wat te denken van een Amerikaanse adventure-game waarvoor 90.000 mensen maar liefst 3,3 miljoen dollar inzamelden. Of nog gekker: particulieren hadden ruim 100.000 dollar over om een design-vibrator in massaproductie te laten maken…
Zo krankzinnig gaat het er niet aan toe in Nederland, laat staan in Twente waar het aantal bedrijven dat via crowdfunding geld bij elkaar schraapt voor investeren letterlijk op één hand is te tellen. Een biologische varkensfokkerij en UT-hoogleraar Wiendelt Steenbergen trokken de stoute schoenen aan (zie bijdrage in kader). Venture Labs op de UT-Campus, die innovatieve hightech bedrijven ondersteunt om door te groeien, maakte onlangs bij crowdfunding-platform Symbid een portaal aan waar bedrijven hun proposities kunnen doen. Maar tot dusver heeft daar nog niemand van gebruik gemaakt.

“Publieke bekendmaking is groot nadeel van crowdfunding”

<strong>
Welke koudwatervrees steekt achter het lauwe animo van Twentse ondernemers voor crowdfunding? Is het de kiek’n wat wod’t-mentaliteit van de doorsnee Tukker? Of spelen er naast morele hindernissen ook zakelijke belangen? Volgens Reinoud Brand, voorzitter MKB Twente, bewandelen de meeste Twentse ondernemingen de geijkte financiële paden: de huisbankier of een investeringsmaatschappij zoals PPM Oost. Laatstgenoemde haalt volgens Brand nog genoeg geld uit de markt, dus waarom moeite doen voor crowdfunding? Een andere oorzaak is dat het opzetten en onderhoud van crowdfunding veel energie kost. “Voordat de ondernemer financiers kan gaan werven dient ze een degelijke propositie neer te leggen. Het verzamelen van financiële cijfers en andere data is arbeidsintensief. Bovendien moet je regelmatig contact onderhouden met al die individuele investeerders.” De grootste hindernis is, zo horen we van experts, dat een crowdfunder volledige openheid van zaken moet geven aan de potentiële investeerders. De propositie wordt getoond op Internet. “En dat is niet altijd in het belang van een ondernemer die nog in onderhandeling is met diverse investeerders”, zegt Jaap van Tilburg, programmamanager bij Venture Labs International.
Om van het fenomeen echt een succes te maken, denkt SMK Accountants dat bijvoorbeeld beleggingsfondsen een rol moeten gaan spelen in het bij elkaar brengen van het aanbod (de ondernemingen en proposities) en de investeerders. “Het wordt pas echt aantrekkelijk als intermediairs risicoprofielen van diverse ondernemingen kunnen aanbieden aan crowdfunders zodat deze hun risicokapitaal kunnen spreiden. Ik zie dat ook wel gebeuren, want de informel investors en banken beschouwen crowdfunding als een nuttige, aanvullende financieringsvorm”, zegt directeur John Schepers.

<h2> Investeerders geven ook nuttige business-leads</h2

<strong></strong>>
“Investeerders vinden het namelijk leuk om een bepaalde ‘return-on-investment’ te krijgen”, vult CEO Korstiaan Zandvliet van crowdfunding internetplatform Symbid aan. “Veel investeerders verschaffen niet alleen geld, maar geven ook nuttige business-leads geven aan de onderneming”. Symbid heeft een bestand van circa 15.000 investeerders. Vrienden, kennissen en familieleden leggen gemiddeld per persoon 300 a 500 euro in, terwijl de business angels en gerenommeerde private beleggers ongeveer 10.000 euro pp schuiven. Per maand halen de geregistreerde bedrijven drie ton per maand uit de markt.
Fraaie statistieken, maar het gaat toch immers niet altijd crescendo? Natuurlijk zijn er ook gecrowdfunde ondernemingen met nul groei en beleggingsrendement. Dat is nou eenmaal risico van het vak. En God verhoede: wat als een malafide ondernemer er met de inleggelden vandoor gaat of failliet dreigt te gaan en niet aan de rendementsverplichting kan voldoen? Volgens accountant Schepers kunnen ondernemer en kapitaalverschaffers onderling afspraken maken over beslaglegging op bezittingen en vorderingen of het aangaan van een hypothecaire lening op onderpand van de ondernemer. En exit-scenario’s bij gedwongen aandelenverkoop van crowdfunders kunnen vantevoren geregeld worden door bijvoorbeeld een bodemwaardering vast te stellen, zeg maar een bepaald verschil tussen inschrijvings -en verkoopwaarde. Verder kunnen beide partijen overeenkomen dat er een (vrijwillige) accountantscontrole op de boeken plaatsvindt om leed preventief te voorkomen.


<KADER>
Stappenplan voor crowdfunding
•  Bepalen waarom je crowdfunding nodig hebt, bijvoorbeeld: financiering startkapitaal, groei-investeringen, herfinancieringen, etc.
•  Verzamelen van alle financiële bedrijfsgegevens en het maken van een businessplan
•  Bedenken van de transactievorm: lening met rentevergoeding, donatie, sponsoring, winstdeling, participatie met aandelen, etc.
•  Financiële propositie bepalen en publicatie propositie op crowdfunding-platform op Internet
•  Uitwisseling van bedrijfsinformatie tussen crowdfunder en onderneming op een gecodeerde portal die door crowdfunding-platform wordt aangemaakt

<KADER>
Plussen en minnen van crowdfunding
+particuliere investeerders zijn bereid om een hoger financieel risico te lopen dan een bank
+investeerders hebben een hoge gun-factor, een beleving bij het product c.q. bedrijf waarin ze investeren
+laagdrempelige bedragen: je kunt beginnen bij een inleg van bij wijze van spreken 10 euro
+crowdfunders voelen zich actief betrokken bij de onderneming en kunnen nuttige business-leads geven
+crowdfunders en onderneming kunnen financiële afspraken zelf bepalen

-onderneming moet propositie publiekelijk bekend maken via Internet
-niet alle crowdfunders zijn financieel en zakelijk onderlegd om een onderneming deskundig te volgen
-opzetten en onderhouden van crowdfunding is voor ondernemer arbeidsintensief
-wedden op één paard kan nadelig uitpakken.
-veel mkb-ondernemingen zijn niet verplicht de boeken te laten controleren door een accountant

<KADER>
Biologische varkensfokkerij heeft hoge gun-factor

In twee jaar tijd heeft de biologische varkensfokkerij Buitengewone Varkens al 1750 funders aan zich weten te binden. De diervriendelijke manier van fokken en het biologische mals stukje vlees hebben een hoge gun-factor waardoor een bepaalde categorie mensen bereid is om daar geld in te investeren. Dankzij crowdfunding heeft het van oorsprong Twentse bedrijf zich kunnen ontwikkelen tot een nationaal vleesmerk die het onderscheid maakt.
Op veertien plekken in Nederland lopen de zeugen en biggetjes van het Franse ras Gasconne het gehele jaar vrij rond in een bos of akker en slapen in een hut met stro. De initiatiefnemers voor Buitengewone Varkens, Wim Meulenkamp en Willem Rienks uit Ambt-Delden, kregen geen geld los van de bank om hun onderneming op te starten. Daarom besloten beide heren de steun te zoeken bij particulieren. Op een Proef-Eet festijn twee jaar geleden wierven ze de eerste funders. Elke funder legt eenmalig 100 euro in en krijgt in 3 jaar tijd vleeswaren terug ter waarde van 150 euro. Op het jaarlijkse biggenbal en tijdens de Proef-Eet festijnen krijgen de funders het reilen en zeilen bij Buitengewone Varkens te horen. Bovendien worden ze geïnformeerd via een nieuwsbrief. “Aan marketing hebben we nagenoeg niets hoeven te doen. Ons verhaal vertelt zich rond in de vrienden -en kennissenkring van de funders. Bovendien hebben we veel media-aandacht gehad; dat heeft de werving ook een impuls gegeven”, vertelt een tevreden Wim Meulenkamp.
De inleggelden worden direct geïnvesteerd in de onderneming: materieel, varkensvoer, grondpacht, noem maar op. “De ontwikkeling van het bedrijf gaat heel geleidelijk, organisch eigenlijk. Het hangt af van de hoeveelheid crowdfunders; we streven naar 2000 investeerders. Binnen afzienbare tijd kunnen we het crowdfunding als financieringsvorm verlaten en draaien we op de verkoop van onze vleespakketten dat ook al in volle gang is”.

Categorieën: reportage, crowdfunding, Twents Ondernemers Magazine

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.