Een online woningdossier werkt sneller en overzichtelijker voor aannemer. Aannemers zijn straks verplicht om een online as-built dossier aan te leggen van een utiliteitsgebouw of een woning. De gebruiker spint hier garen bij, maar ook voor de aannemer in kwestie biedt dit voordelen.
“Voor de aannemer werkt zo’n online dossier veel sneller en overzichtelijker”, aldus productontwikkelaar Eileen van Galen van HomeDNA, de ontwerper van diverse apps en modules met betrekking tot verkoop, kopersbegeleiding, bouwkwaliteit en service en onderhoud.
In kader van de Wet Kwaliteitsborging die op 1 januari ingaat, is het aanleggen van een online as-built woningdossier noodzakelijk. Voor elke koper van een woning wordt een apart digitaal dossier gecreëerd. Koper, opdrachtgever en aannemer communiceren online via apps met behulp van meldingsformulieren, checklists, as-built tekeningen en foto’s. De kopers kunnen meldingen en aanvragen doen en de hoofdaannemer zet deze boodschappen door aan de desbetreffende verwerker. De koper ziet of de meldingen zijn afgevinkt.
Geen bergen Excel-lijstjes met meer -en minderwerk
Met behulp van de module Verkoop en Verhuur van HomeDNA creëren de aannemer en opdrachtgever een volledig online bestand van klanten die individueel en persoonlijk benaderd kunnen worden met enquêtes en nieuwsbrieven. In de module Kopersbegeleiding kan de klant bestellingen plaatsen via de webwinkel of de kopersadviseur raadplegen voor maatwerk. Het woningdossier organiseert het e-mailverkeer en de documentenstroom tussen beide partijen. In de module Service & Onderhoud doen klanten zelf via het woningdossier eenvoudig hun reparatiemeldingen en volgen ze de voortgang. De serviceafdeling kan meldingen met een paar kliks inplannen bij vaste vakmensen of uitzetten bij leveranciers.
Drie jaar geleden is HomeDNA met de ontwikkeling van deze online apps en modules begonnen. “HomeDNA had al een online woningdossier voor organisaties en kopers”, zegt Van Galen. “In samenspraak met TBI en andere gebruikers zijn de apps ontwikkeld en de functies verder uitgebouwd”.
Compleet beeld van de prestaties van verwerkers
De berg Excel lijstjes met meer -en minderwerk is verleden tijd. In de applicatie van HomeDNA zijn alle opleverpunten en reparatieverzoeken van de koper overzichtelijk gebundeld, zodat de aannemer snel kan terugkoppelen naar de koper. Dankzij de meldingsformulieren en checklists die de toeleverancier en onderaannemers invullen, heeft de hoofdaannemer een goed beeld of aan de vereiste prestaties en kwaliteit is voldaan. De gehele bouwketen werkt in één systeem, voorkomt onnodig gegevensverlies en bevordert dus de ketensamenwerking.
Een gebruiker kan het gehele (modulaire) pakket afnemen, maar ook één of enkele modules. “Wij merken dat de behoefte onder aannemers toeneemt. De mate van en wens tot digitalisering varieert per organisatie,, maar sommige bouwbedrijven zijn er al ver mee gevorderd. “Uiteraard betekent de overstap een verandering van werkwijze”, zegt Van Galen,”maar met trainingen en hulp bij implementatie proberen wij dit zo soepel mogelijk te laten verlopen. Onze ervaring leert dat de voordelen snel te merken zijn. We geven in-company trainingen”, aldus Van Galen.
Behalve TBI, waaronder ERA Contour, Koopmans, Hazenberg en Groothuis vallen, zijn ook Vorm Bouw, Heembouw en Ballast Nedam trouwe gebruikers van de webapplicatie van HomeDNA.