“We hebben hier een fantastische prestatie van nationale allure geleverd,” zei Jan van Belzen, SGP-burgemeester van Barendrecht, vorige week woensdag. Hij sprak voor een volle zaal in theater Het Kruispunt. “We zijn zeer vereerd met zulke kunstwerken. Kent iemand een gemeente in Nederland die zoiets gedaan heeft?” Het publiek zweeg en terecht. Voor zijn nieuwste woonwijk heeft Barendrecht vijfentwintig kunstopdrachten verstrekt en dat is inderdaad vrij uniek. De nieuwe wijk, Carnisselande, gepland voor 25.000 inwoners, verbindt Barendrecht met Rotterdam. Het is een Vinexwijk en omdat Vinex een slechte naam heeft, zette de gemeente er alles op in om de bekende clichés van grauwheid en monotonie te ontwijken. Dat doet het met gevarieerde architectuur, veel groen, en behoorlijk wat kunst.
Die avond - de slotmanifestatie van het kunstenplan - kreeg Van Belzen een boek over alle kunstwerken, met achterin een kunstroute. Die voert langs bronzen beelden, een digitale fotowand, neonkunst, omgevingsontwerpen met aangepaste bestrating en straatmeubilair, en herinneringen aan tijdelijke kunst. Er zitten ambitieuze werken tussen, zoals grote keramische buitenbeelden van Anne Wenzel en Tanja Smeets. Een spiegelende cirkelsculptuur op het hoge kunstmatige heuvellandschap heeft nu al in de gemeentelijke PR een logofunctie. En, soms moet je flexibel zijn in een wijk in opbouw. Zo bleken de nieuwe bewoners behoefte te hebben aan een kerk. Ook daar is toen een beeld voor gemaakt: een surrealistische sculptuur van Gijs Assmann, redelijk griezelig zelfs, maar naar het schijnt neemt niemand er aanstoot aan.
Lees verder:
http://www.sandrasmets.nl/openbare_ruimte/carnisselande.htm