mgm nvj maart

— Geplaatst op donderdag 11 maart 2010, 15:21

COID levert inbreng NAVO integriteitscode, mei 2009

Goede reputatie en veilige werkomgeving door gedragscode

COID levert inbreng NAVO integriteitscode


Waar kan ik vinden of ik als burgermedewerker van de NAVO een flesje wijn mag aannemen van een leverancier? Of een buitenlandse reis? Hoe verweer ik mij tegen intimidatie of discriminatie? De ongeveer 6000 burgermedewerkers van de NAVO krijgen steeds meer behoefte aan een eenduidige leidraad voor integer gedrag. De Amerikaanse NAVO vertegenwoordiging heeft de uitdaging opgepakt en verwelkomt de Nederlandse inbreng van de COID bij de ontwikkeling van een overkoepelende ‘Code of Conduct’.


COID staat voor Centrale Organisatie Integriteit Defensie. Dit is een klein dienstencentrum in oprichting onder de paraplu van CDC dat zich op integriteitszaken binnen Defensie richt. Binnen de NAVO vervult Nederland hiermee een voortrekkersrol. Daarom stelt het COID nu de ervaringen van het Ministerie van Defensie ter beschikking aan het NAVO-streven om een soortgelijke gedragscode voor de NAVO te ontwikkelen.


Startpunt

John F. Aguirre, de Amerikaanse vertegenwoordiger in de NATO Resources Committee, zag in de nieuwe consensus tussen de lidstaten een goed startpunt om het gesprek aan te gaan over een NAVO-gedragscode voor integer handelen. Die moet niet alleen gelden voor de burgermedewerkers, maar ook voor externe mensen die voor de NAVO werken.

Helderheid over wat wel en niet mag voorkomt pijnlijke beoordelingsfouten door medewerkers. Dat bleek onder meer uit incidenten bij andere grote internationale organisaties. Verder kan een functionerende gedragscode helpen voorkomen dat Defensie- of NAVO-inspanningen onnodig reputatieschade leiden. Aguirre zegt: “Speciaal onze NAVO burgermedewerkers hebben baat bij een eenduidige gedragscode. De 28 lidstaten hebben vaak wel eigen gedragsregels, maar daar zitten culturele verschillen tussen. De NAVO heeft tot nog toe geen grote integriteitsincidenten gekend en dat willen we graag zo houden.”


Meetlat

In veel gevallen is duidelijk wat nog wel kan en wat niet meer. Algemeen normbesef en de NAVO- Personeelsgids (beter bekend als het Rode Boekje) vormen hier de natuurlijke meetlatten. Maar er blijft een grijs gebied over waar een gedragscode uitkomst moet bieden. Met een eenvoudige code weten medewerkers waar ze aan toe zijn en kunnen managers grenzen aangeven. Aguirre licht toe: “We verwachten er een preventieve werking van. Een gedragscode helpt een verantwoorde keuze te maken. Ook potentiële slachtoffers weten zo beter wanneer een grens is overschreden.”


Gedeelde waarden

De eerste stap op weg naar de gedragscode is bepalen wat er in moet staan. Sinds begin dit jaar komen vertegenwoordigers van de lidstaten maandelijks bijeen om te werken aan de NAVO-gedragscode. Daarvoor is in de bestaande nationale versies gezocht naar gemeenschappelijke waarden. Inmiddels is een vijftal vastgesteld. Integriteit, professionaliteit, loyaliteit, onpartijdigheid en veiligheid. Maar dit zijn nog ‘container’-begrippen die verder ingevuld moeten worden.


Principes

De volgende stap is nu het exact definiëren wat de NAVO-medewerker daar nu onder moet verstaan. Dat is een moeizaam proces omdat er zo veel verschillende culturen in de NAVO-familie bestaan. Ir. Wouter Mouthaan, Eerste Ambassadesecretaris van de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de NAVO, haalt een markant voorbeeld van cultuurverschil aan: “In Nederland zijn we bijvoorbeeld al gewend aan geregistreerd partnerschap. Maar voor andere landen is dat nog lang niet zo vanzelfsprekend.” Pas als deze principes helemaal uitgekristalliseerd zijn, kan de feitelijke code of conduct geschreven worden.


Draagvlak

John Aguirre licht toe:“Het is vooral het afstemmen, definiëren en draagvlak creëren waar de uitdaging ligt. Dat proces is ook typerend voor de NAVO. Besluitvorming kan alleen via consensus. In een commercieel bedrijf gaat dat natuurlijk sneller. We willen de gedragscode eind dit jaar op papier hebben en in het begin van het volgend jaar invoeren.”


Lering

Het initiatief van de Amerikanen neemt de Nederlandse ervaring mee. Carla Verwoerd, Projectleider van de Nederlandse COID, vertelt: “We hebben dit wordingsproces hier al doorlopen. Natuurlijk op kleinere schaal, maar toch kunnen we John Aguirre en de andere afgevaardigden veel vertellen over het ontstaansproces. Daar profiteren alle NAVO-partners van.”


Acceptatie

Zij noemt drie factoren die het opstellen en geaccepteerd krijgen van een gedragscode beïnvloeden. Allereerst helder aangeven dat de gedragscode geldt voor sociale en zakelijke integriteit. Sociale integriteit wordt geschonden door agressie, geweld, (seksuele) intimidatie, discriminatie, extremisme, stalking, pesten en treiteren. Zakelijke integriteit wordt aangetast door het aannemen van schenkingen of steekpenningen, oneigenlijk gebruik maken van Defensiemiddelen, niet goedgekeurde nevenwerkzaamheden uitvoeren, of persoonlijke financiële voordelen ontvangen die voortvloeien uit zakelijke contacten.


Urgentie

Ten tweede helpt een besef van urgentie de partijen sneller op een lijn te krijgen. In Nederland kwam de zaak in beweging door de aanbevelingen van de Commissie Staal. Die werden volledig geadopteerd door de Defensietop en daarmee benoemt Carla Verwoerd een derde succesfactor. De gedragscode moet een ‘sponsor’ van gewicht hebben. Dan lukt het draagvlak creëren veel soepeler. De Amerikanen trekken lering uit de Nederlandse ervaring. Zo ziet Aguirre ook de rol van de Amerikanen. Als initiatiefnemer, maar ook bij de bewustwording en het creëren van ‘sense of urgency’ bij de partijen, bij het uitwisselen van ideeën en opstellen van concepten. Maar ook het omgekeerde kan zich op termijn voordoen. Een goede NAVO Code of Conduct kan als model dienst gaan doen voor andere organisaties en ministeries van Defensie.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.