mgm nvj maart

— Geplaatst op donderdag 2 februari 2017, 14:47

(AANNEMER) 12Build viert straks mijlpaal met miljoenste online offerte-aanvraag

Het lijkt wel een jongensboek: Hoe een afstudeeropdracht uitmondde in een mega-succesvolle onderneming. Tien jaar na dato viert 12Build uit Rijssen een bijzondere mijlpaal: Dit najaar zal de miljoenste offerte-aanvraag van een hoofdaannemer naar een bouwspecialist via de online tool van de Rijssense onderneming passeren. Bijna 60 procent van de totale Nederlandse bouwomzet wordt verhandeld via het digitale offerte-aanvraag-systeem van 12Build. Waar komt het succes vandaan?  En welke uitdagingen liggen nog in het verschiet? 
Inmiddels maken ruim 350 hoofdaannemers gebruik van de intelligente database dat 12Build in de loop der jaren is geworden. Behalve de verwerking van een digitale offerte-aanvraag kunnen beide partijen via een webportal alle projectdocumenten online uitwisselen en realtime beheren. De zoekmachine naar de geschikte bouwspecialist is in de loop der jaren door middel van vraaggestuurde filters alleen maar krachtiger geworden, zodat het de hoofdaannemer steeds minder tijd kost om de voor hem meest geschikte specialist te vinden. 12Build durft te beweren dat nagenoeg alle Nederlandse bouwspecialisten in de database zijn opgenomen. De offerte-aanvrager krijgt een schat aan relevante informatie over deze partijen, zoals onder meer kredietwaardigheid, rekenbereidheid van offertes, werkrayon en certificering.

De bouw op een transparante en efficiënte manier verbinden

De twee doelen van initiatiefnemer en CEO Erik Nieuwenhuis zijn nog altijd hetzelfde als aan het begin van 12Build.: De bouw (lees hoofdaannemer en bouwspecialisten) op een transparante en efficiënte manier verbinden en de bouwspecialisten beoordelen op kwaliteit en expertise in plaats van laagste prijs. Die doelstellingen worden doorgetrokken naar het buitenland, want Nederland is voor 12Build al een behoorlijk verzadigde markt. “Ik ben ervan overtuigd dat in het buitenland betere leveranciers zijn voor bepaalde projecten in Nederland als het gaat om bijvoorbeeld het leveren van Schuco profielen, maar ook andersom dat passende Nederlandse bouwspecialisten in beeld komen voor hoofdaannemer gebruikers in het buitenland. Aan ons de fantastische uitdaging om internationale expertise en kwaliteit een online podium te geven”, aldus Erik.

“Ik heb er 2 jaar lang alleen maar geld ingepompt”

De online offertetool van 12Build gaat Europa in. Wie had dat ooit durven dromen, tien jaar geleden toen Erik Nieuwenhuis bij zijn afstudeeropdracht het concept aan het uitdokteren was. Nog zo groen als gras merkte hij dat het offreren bij zijn vaders bouwbedrijf in Rijssen heel omslachtig ging. Pakken met papier gingen de deur uit naar diverse onderaannemers en toeleveranciers. Op deze manier werden per project duizenden euro’s ‘verspild’. Talloze documenten werden heen en weer gepingpongd via post en tegenwoordig nog via WeTransfer en Dropbox, voordat er überhaupt sprake was van een ingevulde offerte-aanvraag. “Ik dacht bij mezelf; dat offerteproces kan efficiënter en goedkoper. Samen met de eerste gebruikers en IT-specialisten tuigde Erik een online offertesysteem op. De eerste twee jaar wilde niemand eraan, zowel geen hoofdaannemers als bouwspecialisten. “Ik heb er eerst alleen maar geld en tijd ingepompt zonder inkomsten. Vele bouwspecialisten wilden een papieren offerte-aanvraag ontvangen, omdat ze dat zo gewend waren. Toch bleef ik in het concept geloven, want het offerteproces moest echt anders bij aannemers. Het kon op die manier niet doorgaan. Ik heb persoonlijk bij bouwspecialisten aan tafel gezeten om ze door het online proces te begeleiden. Toen enkele 12Build hadden afgenomen, volgden er steeds meer. De laatste jaren zijn we echt booming geworden doordat er steeds meer waardevolle content aan de database is toegevoegd.“

Door middel van ingebouwde filters kunnen hoofdaannemers bouwspecialisten zoeken. Kredietwaardigheid van de bouwspecialist is een van die filters. “Ons online offerteproces is gekoppeld aan databases van kredietinstellingen zoals Creditsafe en Graydon. De aannemer kan zien wat de ranking is van de bedrijven die hij selecteert”, zegt marketeer Robbin Stegers. “Verder heeft de aannemer inzicht in hoeverre de bouwspecialist offertes berekent en over welke certificaten hij beschikt. Onze database is altijd up-to-date omdat de gelinkte instellingen en de bouwspecialisten de database continu actualiseren en onze databasemanagers de laatste informatie continu bijwerken. Daarom hoeft een aannemer ook niet meer met verouderde Excel-lijstjes te werken”. Na het bestuderen van de offerte-aanvraag heeft de bouwspecialisten drie buttons tot zijn beschikking: Ik ga rekenen, Ik ga niet rekenen of Ik heb een vraag. Op deze simpele manier heeft de aannemer in zijn 12Build dashboard altijd direct overzicht in wat de status is van de offerte-aanvraag. En hoeft hij per werkonderdeel geen 20 specialisten te benaderen, zoals in het buitenland, maar gemiddeld nog maar 3,4, zo blijkt uit de statistieken van 12Build”.

Uitrol naar het buitenland

Volgens Robbin luistert 12Build continu naar gebruikerswensen om de online systemen te optimaliseren. Een van die wensen is internationalisatie; immers hoofdaannemers hebben of zoeken contacten met buitenlandse bouwspecialisten. “We willen internationaal de bouw met elkaar verbinden”, stelt Erik.
Een andere nieuwe ontwikkeling is de koppeling van 12Build met BIM en het calculatieprogramma IBIS-Trad. “Het is al mogelijk om de begrotingsregels en gecalculeerde hoeveelheden vanuit een IFC of Cuf-XML in te lezen in 12Build. Op die manier kan de aannemer gelijk offertes op begrotingsniveau met elkaar vergelijken. Die data kan hij weer teruggeven aan het BIM”, legt hij uit. En last but not least wil 12Build de ‘Zoover’ worden van de uitvoerende bouw. “We gaan bouwspecialisten die trots zijn op hun werk met 12Build een podium geven; ze kunnen hoofdaannemers vragen om waardering voor het werk en dat openbaar te delen op 12Build.”

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.