— donderdag 8 maart 2012, 15:07 | 3 reacties, praat mee

Zutphen wil zijn journalist houden

Zutphen is in rep en roer. Reden: hoofdredacteur/ verslaggever/commentator/recensent Eric Klop van de eenkoppige redactie van weekkrant Zutphense Koerier wordt door Wegener buiten de stadspoort gezet. Hij moet ‘vanwege efficiency’ naar een ‘grijs gebouw’ in Apeldoorn om daar zijn kolommen te vullen. ‘Onbestaanbaar’, vindt Zutpher’ ondernemer (en oud-journalist) Marco Mout. ‘Eric is het archetype van de journalist die altijd in de stad is te vinden, overal van weet en in een recordtempo een groot aantal goede en kritische stukken schrijft. Heel anders dan de andere huis-aan-huisbladen die Wegener hier in de regio uitgeeft en die meestal vol staan met persberichten van de gemeente.’ Mout begon daarom een actie om Klop binnen de stadsmuren te houden, waarna een ‘lawine van reacties’ volgde en een groot aantal gratis kantoorlocaties werd aangeboden: ‘van binnenschip tot kerk’.

Klop heeft nu ‘een hokje’ tegenover het station waar iedereen hem weet te vinden. Mout: ‘En als hij er niet is loopt hij door de stad. Op zoek naar nieuws. Hij heeft het blad een statuur gegeven die het lokale sufferdje ver overstijgt.’

De aanstaande verhuizing van Klop staat inmiddels ook op de agenda van de gemeenteraadsvergadering.
Mout: ‘We gaan de gebundelde steunbetuigingen aanbieden aan Wegener en topman Truls Velgaard uitnodigen een dag met Klop mee te lopen zodat hij enig besef krijgt wat het inhoudt om regionale journalistiek te bedrijven. Want het ontbreek bij Wegener volstrekt aan visie.’

Mout was midden jaren ‘80 een van de oprichters van RTV West. ‘Ik wekte met mensen als Margriet Vroomans, Ron Fresen, Hans Andringa en Elles de Bruin’. Nu runt hij een organisatie-adviesbureau in Zutphen. Mout: ‘Klop heeft over mij ook wel eens kritisch geschreven. Prima. Dat hoort een journalist te doen. Maar hij is altijd recht door zee en goed geïnformeerd. Iedere middelgrote stad heeft minimaal een dergelijk medium nodig’

Foto: Willem Feith

Frans Oremus

Bekijk meer van

Praat mee

3 reacties

wijbrand schaap, 9 maart 2012, 10:39

Typisch wegener: krantenredacties neerpoten op anonieme industrieterreinen aan de rand van samengevoegde regio’s die helemaal niets met elkaar te maken hebben, behalve een snelweg voor de logistiek. Deden ze al voor de mecoms de boel overnamen.

Marianne Niederer, 9 maart 2012, 11:42

Een heel slechte zaak en de ondergang van zo’n krant. Ik ben enkele jaren eenkoppige redactie geweest van de Rijswijkse Courant, dus dezelfde situatie. Je moet inderdaad midden in het centrum zijn om een goede krant te maken. Achter je bureau op afstand ontstaat een suffertje, samengesteld uit knip- en plakwerk, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. De beslissers hebben duidelijk zelf nog nooit 1 letter op papier gezet, anders zouden ze snappen dat ‘sfeer’  van groot belang is. Het alternatief? Een plekje in een plaatselijk café.

Servaas Smulders, 10 maart 2012, 00:00

Niet alleen typisch Wegener. Alle krantenredacties worden uitgedund. Laten we het nu over een voorbeeld van de vele weekbladen hebben: zij bestaan bij advertentiesinkomsten. In principe niets mis mee MAAR er hoort een redactie bij. Bij een redactie horen mensen met een journalistieke opleiding met betaling navenant! En zo’n redactie hoort zich te kunnen onderscheiden; het blad waarvoor zij werken ook uitstraling, lees kwaliteit, te geven. Nu anno 2012 het aantal lezers bij dagbladen dagelijks terugloopt - vooral ook omdat de aandacht vcor de lokale en regionale zaken hollend achteruitgaan en de crisis ingrijpt in de portemonnee van velen - stijgt de belangstelling voor de GRATIS huis-aan-huisbladen. Interessant voor de adverteerder en dus de uitgever. Het dwingt de uitgever die geinteresserde burger meer aan zich te binden en dus ook meer lokaal nieuws te brengen. Daarvoor heb je journalisten “op straat nodig”. Daar hebben de collega’s Schaap en Niederer meer dan gelijk in. Er is helaas slechts één remedie: gooi de krant gewoon één keer plat, de lezers zullen je steunen. De uitgever zal snel bekeren want adverteerders pikken het niet. Als voorzitter van de voormalige sectie dagblad en lid van het hoofdbestuur van de NVJ spreek ik uit ervaring. Ik verbaas me bijna dagelijks over de makheid waarmee mijn dagbladjournalisten zich vaak tot telefoonjournalisten laten ombouwen. Het nieuws ligt nog elke dag op straat!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.