WordRates recenseert uitgevers
Een nieuwe Amerikaanse site, gemodelleerd naar een site voor restaurantrecensies, moet freelancers inzicht geven welke bedrijven een goede betalingsgeschiedenis hebben en bij welke opdrachtgevers, eindredacteuren of contactpersonen alarmbellen moeten rinkelen.
WordRates lijkt daarmee op Yelp, een hier niet bijster bekende recensiesite - maar een evenknie van Iens. Volgens initiatiefnemer Scott Carney is er strength in numbers - hoe meer freelancers op de site hun ervaringen delen, hoe krachtiger we staan. Hij wijst op het langzaam toe-eigenen van rechten in contracten.
Carneys grens was bereikt toen uitgever Condé-Nast ook filmrechten-in-de-toekomst opeiste, mocht een opmerkelijk verhaal leiden tot Hollywood-succes. Via een volksfinancieringsronde werd 10.000 dollar bijeen gebracht om de site te kunnen opzetten. Er zijn momenteel 500 actieve leden; een cijfer dat volgens Carney nog oploopt.
Er is ook al kritiek op het initiatief - en in het bijzonder de optie om anoniem kritiek achter te laten. Daarmee kan één boze freelancer schade aanrichten. Een negatief beoordeelde eindredacteur wijst erop dat ook Yelp geen anonieme verhalen accepteert. Meer bij Huffington Post
Praat mee