Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 30 juni 2017, 10:20 | 1 reactie, praat mee

Weer minder vertrouwen in kranten en televisie

© Pixabay

Het vertrouwen in kranten en televisie is sinds 2008 bij 18-34-jarigen harder gedaald dan in andere instituties en harder dan bij 35-plussers. Dit blijkt uit het tweede kwartaalbericht van 2017, het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB), van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

De veranderingen en verschillen van vertrouwen in de media houden verband met veranderingen en verschillen in het gebruik van media om zich over de landelijke politiek te informeren. “Bij jongeren is er een sterkere verschuiving geweest van het gebruik van kranten en tv naar internet.” Uit onderzoek naar het mediagebruik blijkt bijvoorbeeld dat tieners en jongvolwassenen meer gebruikmaken van nieuwe media (online/digitaal) dan ouderen en ook dat zij in een korte periode (2013-2015) de grootste verschuivingen van traditioneel naar digitaal/online laten zien. Dit geldt ook voor nieuwsgaring.

Het SCP geeft wel aan dat er niet veel cijferreeksen zijn om na te gaan of de specifieke daling van vertrouwen in de (traditionele) media bij jongeren ook elders en in ander onderzoek wordt aangetroffen. Hoewel er veel onderzoeken over het vertrouwen in de media zijn, zijn de conclusies niet eenduidig door de gebruikte terminologie en de vraagstelling. Daardoor kunnen conclusies verschillen.

“In eerder onderzoek komen allerlei factoren naar voren die gerelateerd zijn aan groter vertrouwen in de media, zoals vertrouwen in andere instituties en in mensen, politiek zelfvertrouwen en politieke interesse. Gebruik van media bleek eerder ook van belang: wie kranten en televisie meer gebruikt voor de nieuwsgaring heeft meer vertrouwen in deze media en wie meer internet gebruikt, heeft minder vertrouwen in kranten en televisie.”

Bekijk meer van

Praat mee

1 reactie

E. van de Beek, 3 juli 2017, 00:27

Het is eeuwig zonde dat de media het zo verbruid hebben bij hun publiek. Maar het wantrouwen van de jeugd is volkomen terecht.
Om met professor Cees Hamelink te spreken: Overheden zijn de grootste producenten van nepnieuws, en de media zijn de belangrijkste verspreiders hiervan:

http://www.novini.nl/overheid-is-grootste-producent-nepnieuws/

De media zijn daarnaast de belangrijkste partners in crime bij het verkopen van oorlogen:

https://www.youtube.com/watch?v=TIr3IhJwI54

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.