Weer minder vertrouwen in kranten en televisie
Het vertrouwen in kranten en televisie is sinds 2008 bij 18-34-jarigen harder gedaald dan in andere instituties en harder dan bij 35-plussers. Dit blijkt uit het tweede kwartaalbericht van 2017, het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB), van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
De veranderingen en verschillen van vertrouwen in de media houden verband met veranderingen en verschillen in het gebruik van media om zich over de landelijke politiek te informeren. “Bij jongeren is er een sterkere verschuiving geweest van het gebruik van kranten en tv naar internet.” Uit onderzoek naar het mediagebruik blijkt bijvoorbeeld dat tieners en jongvolwassenen meer gebruikmaken van nieuwe media (online/digitaal) dan ouderen en ook dat zij in een korte periode (2013-2015) de grootste verschuivingen van traditioneel naar digitaal/online laten zien. Dit geldt ook voor nieuwsgaring.
Het SCP geeft wel aan dat er niet veel cijferreeksen zijn om na te gaan of de specifieke daling van vertrouwen in de (traditionele) media bij jongeren ook elders en in ander onderzoek wordt aangetroffen. Hoewel er veel onderzoeken over het vertrouwen in de media zijn, zijn de conclusies niet eenduidig door de gebruikte terminologie en de vraagstelling. Daardoor kunnen conclusies verschillen.
“In eerder onderzoek komen allerlei factoren naar voren die gerelateerd zijn aan groter vertrouwen in de media, zoals vertrouwen in andere instituties en in mensen, politiek zelfvertrouwen en politieke interesse. Gebruik van media bleek eerder ook van belang: wie kranten en televisie meer gebruikt voor de nieuwsgaring heeft meer vertrouwen in deze media en wie meer internet gebruikt, heeft minder vertrouwen in kranten en televisie.”
Praat mee
1 reactie
E. van de Beek, 3 juli 2017, 00:27
Het is eeuwig zonde dat de media het zo verbruid hebben bij hun publiek. Maar het wantrouwen van de jeugd is volkomen terecht.
Om met professor Cees Hamelink te spreken: Overheden zijn de grootste producenten van nepnieuws, en de media zijn de belangrijkste verspreiders hiervan:
http://www.novini.nl/overheid-is-grootste-producent-nepnieuws/
De media zijn daarnaast de belangrijkste partners in crime bij het verkopen van oorlogen:
https://www.youtube.com/watch?v=TIr3IhJwI54