balie persvrijheid

— maandag 11 oktober 2010, 14:10

Week van de Mediawijsheid

Tv-presentatoren Sipke Jan Bousema (AVRO) en Ajouad El Miloudi (KRO) zijn vanmiddag in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gepresenteerd als ambassadeurvoor de campagne ‘Meer over media, in de Week van de Mediawijsheid’. Als gezicht van deze campagne zullen Sipke Jan en Ajouad eind november mensen aanmoedigen om naar de lokale bibliotheek te gaan met al hun vragen over mediawijsheid en nieuwe media.

Zowel Sipke Jan als Ajouad hebben hun eigen motieven om deze campagne te ondersteunen. Sipke Jan geeft aan dat hij de dilemma’s herkent waar mensen mee zitten. Zelf heeft hij ook nog veel vragen over media. Zo twittert hij weliswaar, maar vindt hij het ook lastig om te bepalen wat hij in zijn tweets zet.  Ajouad heeft “Ja” gezegd op het ambassadeursschap, omdat hij zichzelf wel redelijk mediawijs inschatte, maar er toch achter kwam dat hij achter liep. “MSN, Hyves, … tegenwoordig lopen jongeren te Pingen. Wat is Pingen?!” Beide ambassadeurs vinden dat ze nog veel kunnen leren over mediawijsheid. Graag gaan ze daarom tijdens deze campagne de dialoog aan met kinderen, jongeren, ouders en senioren om te ontdekken hoe zij samen mediawijzer kunnen worden.

Week van de Mediawijsheid 24 november tot en met 1 december
Van woensdag 24 november tot en met woensdag 1 december organiseren openbare bibliotheken in samenwerking met het expertisecentrum voor Mediawijsheid allerlei activiteiten om Nederlanders wegwijs te maken in het gebruik van verschillende media. Gedurende deze week kan iedereen in de bibliotheek terecht met eenvoudige en praktische vragen rond mediawijsheid en nieuwe media. Denk hierbij aan vragen als: hoe kan ik twitteren? Hoe plaats ik mijn foto’s op Facebook? Hoe werkt veilig online betalen? En, hoe zoek ik naar familie in Australië?

Mediawijs,  hoezo?
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat we al behoorlijk mediawijs zijn. We leven immers in een snelle wereld waar media niet meer uit weg te denken zijn. We ontvangen 24 uur per dag nieuws en informatie en onderhouden onze relaties via telefoon, e-mail, Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, Skype etc. Toch komt uit verschillende onderzoeken een ander beeld naar voren.

Zo blijkt dat het veel mensen ontbreekt aan kennis en vaardigheden om op efficiënte en verstandige wijze om te gaan met media.  Ouders en jongeren weten bijvoorbeeld wel hoe zij betrouwbare informatie moeten vinden op internet, maar passen deze vaardigheden niet altijd toe in de praktijk. En juist omdat we in deze samenleving niet meer om de media heen kunnen, is een aparte campagneweek rondom het thema mediawijsheid van belang.

Tv-presentatoren Sipke Jan Bousema (AVRO) en Ajouad El Miloudi (KRO) zijn vanmiddag in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gepresenteerd als ambassadeurvoor de campagne ‘Meer over media, in de Week van de Mediawijsheid’. Als gezicht van deze campagne zullen Sipke Jan en Ajouad eind november mensen aanmoedigen om naar de lokale bibliotheek te gaan met al hun vragen over mediawijsheid en nieuwe media.

Zowel Sipke Jan als Ajouad hebben hun eigen motieven om deze campagne te ondersteunen. Sipke Jan geeft aan dat hij de dilemma’s herkent waar mensen mee zitten. Zelf heeft hij ook nog veel vragen over media. Zo twittert hij weliswaar, maar vindt hij het ook lastig om te bepalen wat hij in zijn tweets zet.  Ajouad heeft “Ja” gezegd op het ambassadeursschap, omdat hij zichzelf wel redelijk mediawijs inschatte, maar er toch achter kwam dat hij achter liep. “MSN, Hyves, … tegenwoordig lopen jongeren te Pingen. Wat is Pingen?!” Beide ambassadeurs vinden dat ze nog veel kunnen leren over mediawijsheid. Graag gaan ze daarom tijdens deze campagne de dialoog aan met kinderen, jongeren, ouders en senioren om te ontdekken hoe zij samen mediawijzer kunnen worden.

Week van de Mediawijsheid 24 november tot en met 1 december
Van woensdag 24 november tot en met woensdag 1 december organiseren openbare bibliotheken in samenwerking met het expertisecentrum voor Mediawijsheid allerlei activiteiten om Nederlanders wegwijs te maken in het gebruik van verschillende media. Gedurende deze week kan iedereen in de bibliotheek terecht met eenvoudige en praktische vragen rond mediawijsheid en nieuwe media. Denk hierbij aan vragen als: hoe kan ik twitteren? Hoe plaats ik mijn foto’s op Facebook? Hoe werkt veilig online betalen? En, hoe zoek ik naar familie in Australië?

Mediawijs,  hoezo?
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat we al behoorlijk mediawijs zijn. We leven immers in een snelle wereld waar media niet meer uit weg te denken zijn. We ontvangen 24 uur per dag nieuws en informatie en onderhouden onze relaties via telefoon, e-mail, Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, Skype etc. Toch komt uit verschillende onderzoeken een ander beeld naar voren.

Zo blijkt dat het veel mensen ontbreekt aan kennis en vaardigheden om op efficiënte en verstandige wijze om te gaan met media.  Ouders en jongeren weten bijvoorbeeld wel hoe zij betrouwbare informatie moeten vinden op internet, maar passen deze vaardigheden niet altijd toe in de praktijk. En juist omdat we in deze samenleving niet meer om de media heen kunnen, is een aparte campagneweek rondom het thema mediawijsheid van belang.

Bekijk meer van

Carrière

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.