Waarom Netflix een clown betaalt
Een paar dagen geleden kondigde Netflix aan dat ze platte grappenmaker Adam Sandler het budget voor vier films hadden toegekend. Vier films! De critici, waaronder de Volkskrant, buitelden over elkaar heen om duidelijk te maken dat ze die wansmaak niet begrepen. Hun onbegrip reikt nog veel verder; ik durf het een grote symbolische stap voor de media te noemen.
Laat ik je op één punt direct geruststellen, ik ben geen fan van de films van Adam Sandler. Ik vind de verhalen nogal lomp en clownesk, en de acteur oninteressant. En de meeste filmkenners lijken het met me eens te zijn. Ik weet ook dat dat er steeds minder toe doet.
Want Netflix kent ons beter dan wijzelf. Ze weten hoe vaak we een Sandler film kijken, hoe vaak we een scene terugspoelen, op welke tijdstippen we kijken. Ze kunnen becijferen in welke landen hij eerst moet uitkomen, en wie zijn tegenspeelsters moeten zijn, zelfs welke achtergroundmuziek daarbij hoort. Netflix weet.
En dat is oneindig veel interessanter dan een debat over de kwaliteit van Adam Sandlers films: de keten van media verandert voor je ogen. Platformen hebben de beschikking tot de data en kunnen op grond daarvan productie inrichten. Youtube, Blendle, Spotify, Apple, ze weten in theorie beter dan producenten wat mensen graag willen beleven. En ze hebben de middelen het direct aan hen te leveren. Netflix hoeft niet te onderhandelen met biscopen, ze hebben hun eigen online zalen.
Het gebeurt in muziek, in film. En het gaat ongetwijfeld de journalistiek raken.
Te abstract? Ik trek er vier belangrijke lessen uit:
- Natuurlijk moet je filmpje naar Youtube, je artikel in Blendle. Maar probeer als je massa hebt direct contact met je achterban te houden. Vecht voor je eigen site, je eigen apps, je data. Je zult ze hard nodig hebben.
- Hoe goed ken jij je publiek eigenlijk? Is de relevante klantdata aan elkaar gekoppeld? Hou je realtime in de gaten waar je publiek over praat, of waar de concurrent over schrijft? Waarom eigenlijk niet?
- Creativiteit en ouderwets ambacht blijven belangrijk, maar gebruik ze niet als een excuus om niet gewoon meer te weten. Creatief is iets anders dan naïef.
- Zijn je aloude concurrenten nog steeds je machtigste tegenstanders? De filmindustrie zit nu geschokt uit het raam te staren over Adam Sandlers stap in Netflix. Want hij is misschien wel een clown, maar zeker niet gek.
Erik van Heeswijk
CEO CleverLions.com
Volg me op Twitter of Facebook als je ook tussendoor op de hoogte wil blijven:
Twitter.com/erikvh
facebook.com/erik.vanheeswijk
Praat mee