word studentlid

— zondag 5 oktober 2014, 22:18 | 0 reacties, praat mee

Waarom Netflix een clown betaalt

Een paar dagen geleden kondigde Netflix aan dat ze platte grappenmaker Adam Sandler het budget voor vier films hadden toegekend. Vier films! De critici, waaronder de Volkskrant, buitelden over elkaar heen om duidelijk te maken dat ze die wansmaak niet begrepen. Hun onbegrip reikt nog veel verder; ik durf het een grote symbolische stap voor de media te noemen. Laatste wijziging: 6 oktober 2014, 00:27


Laat ik je op één punt direct geruststellen, ik ben geen fan van de films van Adam Sandler. Ik vind de verhalen nogal lomp en clownesk, en de acteur oninteressant. En de meeste filmkenners lijken het met me eens te zijn. Ik weet ook dat dat er steeds minder toe doet.
Want Netflix kent ons beter dan wijzelf. Ze weten hoe vaak we een Sandler film kijken, hoe vaak we een scene terugspoelen, op welke tijdstippen we kijken. Ze kunnen becijferen in welke landen hij eerst moet uitkomen, en wie zijn tegenspeelsters moeten zijn, zelfs welke achtergroundmuziek daarbij hoort. Netflix weet.

En dat is oneindig veel interessanter dan een debat over de kwaliteit van Adam Sandlers films: de keten van media verandert voor je ogen. Platformen hebben de beschikking tot de data en kunnen op grond daarvan productie inrichten. Youtube, Blendle, Spotify, Apple, ze weten in theorie beter dan producenten wat mensen graag willen beleven. En ze hebben de middelen het direct aan hen te leveren. Netflix hoeft niet te onderhandelen met biscopen, ze hebben hun eigen online zalen.

Het gebeurt in muziek, in film. En het gaat ongetwijfeld de journalistiek raken.
Te abstract? Ik trek er vier belangrijke lessen uit: 
- Natuurlijk moet je filmpje naar Youtube, je artikel in Blendle. Maar probeer als je massa hebt direct contact met je achterban te houden. Vecht voor je eigen site, je eigen apps, je data. Je zult ze hard nodig hebben.
- Hoe goed ken jij je publiek eigenlijk? Is de relevante klantdata aan elkaar gekoppeld? Hou je realtime in de gaten waar je publiek over praat, of waar de concurrent over schrijft? Waarom eigenlijk niet?
- Creativiteit en ouderwets ambacht blijven belangrijk, maar gebruik ze niet als een excuus om niet gewoon meer te weten. Creatief is iets anders dan naïef.
- Zijn je aloude concurrenten nog steeds je machtigste tegenstanders? De filmindustrie zit nu geschokt uit het raam te staren over Adam Sandlers stap in Netflix. Want hij is misschien wel een clown, maar zeker niet gek.

Erik van Heeswijk
CEO CleverLions.com

Volg me op Twitter of Facebook als je ook tussendoor op de hoogte wil blijven:
Twitter.com/erikvh
facebook.com/erik.vanheeswijk

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.