Uitgevers bezorgd om nieuwe Europese cookiewet
De media gaan flink last krijgen van de nieuwe Europese cookiewet. Die conclusie trekt DDMA, de Nederlandse branchevereniging voor data en marketing. De nieuwe wet, die officieel de ePrivacy Verordening heet, kan de inkomsten van online uitgevers en andere bedrijven die geld verdienen met online advertenties met een derde doen dalen.
In de ePrivacy Verordening worden onder andere de zogenoemde cookiemuren verboden. Dat zijn pagina’s die verschijnen voordat een bezoeker op een website komt, en waar hij moet aangeven akkoord te gaan met cookies. Wie geen toestemming voor cookies geeft, kan de site in kwestie niet bezoeken. Omdat internetters toch toegang geven tot websites gaan ze vaak standaard akkoord met het plaatsen van cookies.
Minder gepersonaliseerde advertenties
De nieuwe Europese wet regelt dat ook bezoekers die geen toestemming geven voor cookies de site moet kunnen bezoeken. Websites moeten daardoor extra moeite doen om bezoekers ervan te overtuigen akkoord te gaan met cookies. De kans is groot dat daardoor veel minder mensen akkoord gaan met de plaatsing van de kleine bestandjes die je activiteit volgen. Dat zorgt er volgens DDMA – dat zijn onderzoek (pdf) uitvoerde in opdracht van de Duitse overheid – dat er veel minder gepersonaliseerde advertenties verkocht kunnen gaan worden.
Media die grotendeels afhankelijk zijn van inkomsten uit deze gepersonaliseerde advertenties kunnen een flinke klap verwachten, aldus DDMA. Directeur Diana Janssen: “De verwachting is dat de impact ook op het Nederlandse medialandschap groot zal zijn”. Meer bij RTL Z
Praat mee