mgm nvj maart

— vrijdag 21 mei 2010, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Twitter, vooral voor tips en trends

Twitter en andere sociale media dienen steeds vaker als bron van nieuws en ook als platform om als eerste het nieuws te brengen. Maar interactie tussen nieuwsmedia en de ‘volgelingen’ en ‘vrienden’ gebeurt nog maar mondjesmaat. Een tour langs enkele grote nieuwsmedia over het gebruik van sociale media in de nieuwsvoorziening: NOS, RTL, NRC Handelsblad, De Gelderlander en de Stentor. Laatste wijziging: 17 april 2014, 13:12

De eerste berichten van de vliegtuigcrash in Tripoli druppelen binnen. Hoeveel slachtoffers er zijn, is nog volstrekt onduidelijk, wel dat een jongetje de ramp heeft overleefd. De crash is nog maar een paar uur geleden gebeurd. Bij NOS Net komen de eerste reacties op de oproep aan ooggetuigen om zich te melden binnen. Chris Lemsom stuurde foto’s en een filmpje vanaf de rampplaats. Hij was op de radio te horen en in het tien uur Journaal te zien. ‘Een goede aanvulling op het nieuws’, zegt Jens Kraan (@JensKraan). De iPhone van de plaatsvervangend chef van NOS 24 uur en die van Robert Baltus (@RobertBaltus), coördinator NOS Net, gaan om de haverklap. Op NOS Ooggetuigen wordt goed gereageerd. ‘Twitter is een nieuwsbron, net zoals Reuters dat ook is. Maar zoals we bij elk bericht doen, checken we eerst de feiten voordat we het verwerken in een verslag’, aldus Baltus. NOS Net is een deelredactie van de Nieuwsredactie van de NOS en bestaat nu vijf maanden. Op internet bouwt de redactie aan een netwerk dat individuen aan de NOS verbindt. ‘We hebben bijvoorbeeld een groep in de zorg met ruim tweehonderd contacten. Van verplegend personeel tot artsen en personen die werkzaam zijn bij zorgverzekeraars. We volgen de verhalen die binnenkomen en de discussies die mensen onderling hebben. Vanuit de NOS stellen we soms vragen of doen oproepen om zich te melden. Het is tweerichtingsverkeer. Het dient als een soort thermometer, zoals je naar de kroeg gaat om te horen hoe dingen in elkaar steken.’

‘Via Twitter kan je trends goed volgen. De onderwerpen waarover gesproken wordt kan je met extra tools rangschikken. Bij de laatste uitreiking van de Oscars bleek Twitter een betere voorspeller te zijn dan de deskundigen die daar gewoonlijk hun mening over geven’, constateert Bert Kok (@bertiebee) die op zijn site twittermania.nl alle ontwikkelingen en applicaties van Twitter bijhoudt.

Erwin Blom (@erwblo) auteur van het handboek ‘Communities, de kracht van sociale netwerken’, noemt het panel van het consumentenprogramma Tros Radar als voorbeeld. ‘Daar zitten zo’n 10.000 personen in. Als er een klacht van een persoon komt over een bepaald type auto uit een bepaald jaar, kan je via dat panel mensen ondervragen die in hetzelfde type auto rijden.’ Blom stond aan de wieg van de succesvolle popmuzieksite 3voor12 van de VPRO. ‘In verschillende regio’s worden door een netwerk van correspondenten recensies geschreven en aankondigingen gedaan van popconcerten. Zo houd je een gedetailleerd zicht op nieuwe ontwikkelingen op de verschillende poppodia in Nederland, dat je anders niet zou hebben.’

Adjunct hoofdredacteur Bas Blokker (@basblokker) van NRC Handelsblad is niet jaloers op de omroepen die sociale media gebruiken als panel om meningen te peilen of discussies te volgen. ‘Het is een beperkte groep mensen die je bereikt. Vaak zijn het dezelfde mensen. De representativiteit is ver te zoeken. Als er nieuws is, dan gaat het erom mensen te spreken die er dicht bij zitten en niet om meningen te peilen van mensen die in een panel zitten.’ NRC Media (internet) is er niet op uit om eerder dan de andere nieuwsmedia het nieuws te brengen. ‘Het gaat ons er om het nieuws te duiden en de achtergronden te belichten. Niet om sneller te zijn dan NU.nl, RTL, NOS of de Volkskrant-site (vk.nl). In de enorme stroom aan informatie gaat het om de selectie en het wegen. Niet dat we een lui medium zijn. Natuurlijk zal een calamiteit direct op de site geplaatst worden als onze correspondent daar in de buurt is.’ Sociale media gebruikt de NRC wel om mensen aan zich te binden. Jongeren bijvoorbeeld. ‘Jongeren lezen eerder dan ouderen een verhaal als het wordt aanbevolen door anderen. Sociale media gebruiken we als een wegwijzer naar een artikel. Maar ook als platform waar lezers hun gang kunnen gaan, zoals bij de boekenclub of onder filmliefhebbers, waar mensen bepaalde aspecten belichten van een film, die in de krant niet aan de orde komen.’

Het vaakst worden sociale media gebruikt om nieuwsberichten te plaatsen en als bron. Bij De Gelderlander en andere regionale kranten doen verslaggevers via Twitter rechtstreeks verslag van rechtszaken en gemeenteraadszittingen. Maar dat is sterk afhankelijk van individuele journalisten bij de krant, zegt hoofdredacteur Kees Pijnappels (@keespijnappels). ‘Het moet nog groeien, aan beide kanten. Niet alleen voor het verzenden van berichten is Twitter interessant, maar vooral vanwege de interactieve mogelijkheden. Het is een mooi instrument erbij om rechtstreeks met je lezers in contact te zijn. Maar het is werk dat er bij komt en het is in deze tijd van krimp 
lastig om de redactie daarmee te belasten.’

De in korte tijd meest bekend geworden ‘zender’ op Twitter is politiek verslaggever Frits Wester van RTL Nieuws (@fritswester).Tijdens de nacht van de val van het Kabinet diste hij met zijn Blackberry de laatste nieuwtjes op zijn Twitter-account. Het leverde hem 10.000 nieuwe ‘volgelingen’ op. Desondanks is het bij RTL Nieuws geen beleid om primeurs zoals van Wester op Twitter te brengen. Hoofdredacteur Harm Taselaar (@harmrtl) van RTL Nieuws: ‘Het is een nieuw platform erbij en sneller dan televisie en radio. Daar heeft Frits uitstekend gebruik van gemaakt.’

De NOS schitterde de nacht van de val van het Kabinet in de live verslaggeving door afwezigheid, maar tijdens de gemeenteraadsverkiezingen volgde verslaggever Jeroen Wollaars (@wol) rechtstreeks de reacties via Hyves en Twitter. Baltus: ‘Het zijn meningen van kiezers op Twitter en Hyves die als extraatje tijdens zo’n uitzending gegeven worden. Wollars zegt er steeds bij dat dit maar een greep is uit de vele reacties. Ook dit is een soort thermometer.’ Bij de Tweede Kamerverkiezingen wil de NOS dat herhalen.

Taselaar en anderen zien sociale media vooral als een nieuw instrument waarop tips binnenkomen. Zoals de foto’s van het gecrashte Turish Airline-vliegtuig bij Schiphol. Taselaar: ‘Als alle andere tips check je de feiten voordat je er verslag van doet. Je moet voorkomen dat je onnodig onrust zaait met ongecheckte berichtgeving.’

Ook hoofdredacteur Alex Engbers van de Stentor ziet Twitter en andere sociale media als een extra bron ‘die je natuurlijk altijd moet checken’. Maar om met sociale media communities te bouwen in de dorpskernen in het verspreidingsgebied van de Stentor, ziet Engbers weinig heil. ‘Bij het internet experiment van de Dorpspleinen van de Twentsche Courant/Tubantia, plaatsten slechts een klein aantal mensen berichten, foto’s of video’s op de sites. Om die reden is het experiment niet voortgezet.’ Enigszins jaloers op de NOS, ziet Engbers sociale media wel als een extra instrument om meningen te peilen of onderwerpen te achterhalen die in de samenleving spelen. Maar ook hij vindt, net als Bas Blokker van NRC, dat de krant vooral de functie heeft om in de enorme stroom van berichten het nieuws te duiden en te analyseren. Engbers: ‘Snelheid en diepgang staan op gespannen voet. Maar aan een analyse die een week te laat is, heb je ook niets. Internet en sociale media kan je gebruiken om de snelheid van je analyse en je nieuwsduiding te vergroten.’

Of door de opkomst van sociale media de druk op de grote nieuwsmedia om het nieuws sneller te brengen is vergroot, wordt door de ondervraagden ontkend. Universitair docent en onderzoeker journalistiek en nieuwe media Alexander Pleijter (@APleijter) betwijfelt eveneens die invloed. ‘Hoewel het bij mijn weten nog niet wetenschappelijk is onderzocht, denk ik dat invloed van de gevestigde media onderling veel sterker is. De NOS wil niet onderdoen voor RTL Nieuws. De Volkskrant wil niet achterlopen op NRC. De Telegraaf wil niet later zijn dan het Algemeen Dagblad. Dat effect is veel groter.’

magazine@villamedia.nl

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.