TV kijken via tablet groeit met 50 procent
Naar tv kijken via de tablet is dit jaar met maar liefst 50 procent gegroeid ten opzichte van 2012. De tv-apps Uitzending Gemist, YouTube en RTL XL worden het meest gebruikt op de tablet, wat bevestigt dat video een grote trekker is voor online verkeer. Dat blijkt uit het nieuwste rapport Trends in Digitale Media van GfK. Ook nieuws lezen op tabletten is fors gegroeid, maar het dagblad heeft met 90 procent nog wel het grootste bereik. Inmiddels heeft meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) een tablet in huis. De percentages van mensen die weleens tv kijken via de laptop, de pc en de smartphone zijn daarbij stabiel gebleven. Voor laptop en pc rond de 30 procent en via de smartphone 8 procent. Het aantal tablet gebruikers is in een jaar tijd met 2,5 miljoen gestegen, tot 6,8 miljoen Nederlanders. Het is voor het eerst dat er meer smartphonebezitters zijn (68 procent) dan eigenaren van een klassieke desktop-computer (65 procent).
Een derde (31%) leest wel eens de krant op een tablet (in december 2012 was dit 21 procent) en 1 op de 9 pakt de tablet om naar de radio te luisteren.
De steekproef is afkomstig uit het GfK online panel, dat bestaat uit 1.008 Nederlanders van 13 jaar en ouder - die gebruik maken van internet - en is representatief voor deze groep (92% van de bevolking 13+).