VVOJ conferentie

— vrijdag 30 juli 2010, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Toverformule: blad, site en event

Van een bescheiden yogales in de Amsterdamse buitenlucht van Yoga magazine tot de massale trek van middelbare vrouwen naar het Almeerderstrand voor de Libelle Zomerweek. Groot of klein, een beetje blad heeft tegenwoordig een eigen event.

In de week van 17 mei hebben forensen het zwaar. Ze rollen met hun ogen als ze de volle treincoupés inschuifelen die tot de nok toe gevuld zijn met hordes kwebbelende vrouwen met boodschappenkarretjes, die van-en-naar Almere Strand reizen. Station Almere Strand bestaat maar één week per jaar. Een gelegenheidsstation dat de NS jaarlijks bouwt voor de duizenden bezoekers van het mega-event van vrouwenblad Libelle. De Libelle Zomerweek vond dit jaar voor de veertiende keer plaats en is uitgegroeid tot een van de bekendste events van Nederland waar jaarlijks tienduizenden bezoekers op afkomen.

Een beetje blad heeft tegenwoordig dan ook zijn eigen event. Golden oldies zijn De Zomerweek, de Margriet Winterfair en het Truckstar Festival, dat vorige week zijn dertigste jubileum vierde en tegenwoordig goed is voor zestigduizend bezoekers in twee dagen.

Ook al jaren een hit: de Tinadag. Maar ook jongere titels beginnen aan – vaak kleinere – evenementen voor de lezers. Denk aan de Viva Mama Bakfietsrace, een gratis Yogales van Yoga Magazine, een duurzaam event-in-aanbouw van Green.2 of de elk jaar groter groeiende Stiletto Run in Amsterdam van modemagazine Glamour. Binnen grote uitgeverijen zijn speciale event-afdelingen het hele jaar door actief om samen met redacties een perfect lezersevent te organiseren.

Truckstar-hoofdredacteur Arjen van Vliet: ‘Crossmediaal is het toverwoord. Tegenwoordig houdt dat in: print, website, event.’

De Libelle Zomerweek is eigenlijk gewoon een dagje ‘live-Libelle’, zegt hoofdredacteur Franska Stuy. Ze opende de week zoals ieder jaar op maandagochtend op spiksplinternieuwe cowboylaarzen – in lijn met het thema van dit jaar: Buffalo Beach, een combinatie van Texas en The Hamptons. Alles wat normaal in de print Libelle staat, is nu terug te vinden op 18.000 vierkante meter tent op het strand in Almere. ‘Je loopt een dagje door Libelle heen. Lekker vertrouwd en zorgeloos onder elkaar.’ Buurvrouwen Jacqueline van Hengstum (52) en Nora Vermeulen (55) uit Houten herkennen dat gevoel. Beiden bezochten ze de Zomerweek eerder, en iedere keer is het thuiskomen voor de trouwe lezeressen. ‘Héél anders dan de huishoudbeurs’, zeggen ze eensgezind. ‘Af-schu-we-lijk vind ik dat’, zegt Van Hengstum, al vanaf haar zeventiende Libelle-abonnee. ‘Hier is het vriendelijker, minder opdringerig en met meer sjeu.’

Om op het Truckstar Festival op het TT Circuit Assen een plaatsje te bemachtigen met je truck moet je abonnee zijn van het blad. Ieder jaar melden zo’n drieduizend truckers zich voor een plek. Een derde daarvan moet worden teleurgesteld. Op de compilatie-DVD van vorig jaar zien we een familie uit Assen op klapstoeltjes langs de route van de binnenkomende trucks zitten. Toeschouwer: ‘Jaaaa, mooi toch. Als er maar mooie lichtjes op zitten.’ De rest van de tijd kunnen ze zich vermaken met Nederlandse artiesten, de kermis, races, het kinderdorp, barbecues, her en der opgezette zwembadjes, flesjes bier. Het festival is net zo oud als het blad zelf. Bij de oprichting, dertig jaar terug, leek het de redactie ‘aardig’ om ook een lezersdag te organiseren. Van Vliet, zelf toen nog op de lagere school: ‘Dat liep meteen uit de klauwen. We stonden toen nog in de Veemarkthallen: half Utrecht lag plat.’ Tegenwoordig gaan redacteuren van Truckstar in juli nooit meer met vakantie. Dat doen ze in augustus, en vanaf september begint het hele voorbereidingscircus weer van voor af aan.

Allemaal leuk, maar wat levert het nu eigenlijk op? De Libelle Zomerweek was veertien jaar geleden geen instant succes. Stuy: ‘Nou ja, er kwamen wel veel mensen, maar het kostte ook veel extra geld. Inmiddels verdienen we er wat aan.’ Ook bij Truckstar staat er ‘geen verlies onderaan de streep’. Maar winst is niet voorbehouden aan iedere titel, vooral daar waar evenementen nog in de kinderschoenen staan, zoals bij Yoga magazine. Daar proberen ze ieder jaar twee keer iets leuks voor de lezers te organiseren. Vorig jaar september bijvoorbeeld, deed het blad de oproep om naar de Magere Brug in Amsterdam te komen voor een gratis yogales in de buitenlucht. 250 yogi gaven daar gehoor aan. ‘Heel mooi. De mensen waren super enthousiast, kijkt hoofdredacteur Heleen Peverelli terug. Lezers hoeven niet te betalen voor evenementen van Yoga magazine, dus levert het qua geld niets op. ‘Met winst zouden we ook moeten uitkijken’, zegt Peverelli. ‘Yoga en commercie staan op gespannen voet met elkaar. Het kan wel hoor, maar een cash cow zal het nooit worden. Daar hoeven we het ook niet voor te doen.’

Waar ze het wel voor doen: lezersbinding, publiciteit, rumour around the brand. Dit jaar wil Yoga magazine een aanjager zijn voor gratis yogalessen door heel Nederland. Het blad roept trainers daartoe op en ondersteunt ze door ze te voorzien van posters en perskits, en een aanmeldpunt op de Yoga magazine website. Peverelli: ‘Het is belangrijk dat je iets voor je lezers doet. Dat je laat zien dat je een partij bent die een rol speelt. Bovendien is het leuk, en krijg je er ook een beetje publiciteit mee.’

Rumour around the brand, dat staat ook hoog in het vaandel bij Truckstar en Libelle. Geld verdienen, dat komt later. Truckstars Van Vliet: ‘Het is niet in geld uit te drukken wat zo’n event doet voor je merkwaarde. Het festival is heel belangrijk voor het blad. Zeg je Truckstar, dan zeg je Truckstar Festival.’

Libelle is van oudsher een blad dat veel onderneemt met en voor de lezer. Stuy: ‘Op een gegeven moment is het groter geworden, en werd het de Zomerweek. Per ongeluk.’ Dat kun je merkversteviging noemen, of een cash cow, maar Stuy haalt er uiteindelijk haar schouders voor op: ‘Je kunt ook gewoon zeggen: Libelle is iets waar je inspiratie, informatie en gezelligheid vindt.’ Zij vindt het vooral belangrijk dat je laat zien dat er meer bij je titel gebeurt dan alleen de uitgave van het blad. ‘Want het wordt als een soort vanzelfsprekendheid gezien dat Libelle er elke week weer ligt.’ Bovendien is het een leuke en toegankelijke manier om letterlijk in contact te komen met de lezer. Stuy laveert tijdens de week dan ook alle dagen tussen de bezoekers door. Andere medewerkers van Libelle, die een voor een betrokken zijn geweest bij de organisatie van het evenement, laten tenminste één dag hun gezicht zien op het Almeerder Strand. Stuy: ‘De hele redactie is gastvrouw. Lezers zijn een soort familie geworden. Dan is het leuk om elkaar een keer echt te ontmoeten.’

Voor wie dat is weggelegd, althans, want dit jaar kwam er een recordaantal van 82.000 bezoekers op het evenement af. Misschien wel het leukste onderdeel van de Zomerweek is volgens buurvrouwen Van Hengstum en Vermeulen toch de terugreis, als al de vrouwen zich met een glimmende Libelle goodie bag in de intercity wurmen en wachten op het welkom van de conducteur. Je kunt er de klok op gelijk zetten: ‘Fijn dat jullie er weer zijn dames’, schalt het door de intercom. ‘En die ene heer.’


——-

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.