mgm nvj maart

— zaterdag 5 mei 2012, 14:57 | 0 reacties, praat mee

Toof TV

Toof TV

Het idee achter het digitale televisiekanaal Politiek 24 van NOS Nieuws is eenvoudig: gewoon debatten uitzenden. Zonder duiding. Zonder mening. De zender wordt 24 uur per dag, gedurende zeven dagen in de week, in de lucht gehouden door slechts twee medewerkers, journalist Toof Brader en technisch editor Hans van Haagen. Laatste wijziging: 14 februari 2013, 16:30

Tijdens de val van het kabinet dook hij geregeld op, zo achter de schouder van politiek commentator Dominique van der Heyde van NOS Nieuws. Op de achtergrond weliswaar, maar met zijn wapperende haren en lange, ietwat gebogen, lijf was hij niet te missen op tv: Toof Brader (60) van Politiek 24.

Toof-tv, wordt het themakanaal door zijn collega’s van de NOS genoemd. Het lijkt misschien een enorme organisatie, maar Politiek 24 heeft alleen de twee medewerkers Brader en Hans van Haagen (49). Zij houden het kanaal 24 uur per dag, zeven dagen per week in de lucht.

We lopen een middagje met Brader mee tijdens het debat over de val van het kabinet. Nou ja, lopen. Hij werkt vanachter drie computerschermen op de Haagse redactievloer van de NOS; iets achter de glazen wand van de opnamestudio en vlakbij de regiekamer. Al is het voor Brader lang niet dichtbij genoeg.

Hij zit er graag met zijn neus bovenop. Om zijn site tussen de debatten door ook vol te krijgen, heeft hij veel materiaal nodig van de rest van zijn collega’s. En ja, dat was wel even wennen voor de collega’s van de traditionele tv en radio op dezelfde redactievloer.

Brader heeft ze nodig, Politiek 24 is een digitaal televisiekanaal dat altijd uitzendt.

Als er geen debatten zijn, is de rubriek De Orde van de Dag te zien. Voor die dagelijkse samenvatting uit politiek Den Haag gebruiken Brader en Van Haagen veel ruw materiaal dat de collega’s van het Journaal en Nieuwsuur hebben geschoten. Het Journaal zendt bijvoorbeeld alleen een pittig citaatje uit van Geert Wilders, Politiek 24 laat het hele interview zien.

Politiek 24 is sinds november 2006 Braders grote passie. De van oorsprong schrijvend redacteur (onder meer bij De Waarheid en ANP) is niet bepaald ‘een groot technicus’. Wel zag hij een nieuwe vorm van journalistiek voor zich. Er waren al weblogs genoeg. Maar weinig zonden beelden uit die simpelweg lieten zien wat er gebeurde.

Het idee is eenvoudig: gewoon debatten uitzenden. Zonder duiding. Zonder mening. Daarmee onderscheidde Politiek 24 zich meteen van de andere themakanalen zoals Humor 24 of Geschiedenis 24 die vooral met herhalingen worden gevuld. Politiek 24 is live en dankzij Twitter is het ook niet alleen maar eenrichtingsverkeer. Een tikfoutje in de tikker (het nieuwtjeslint onderin het scherm) en het wordt afgestraft. ‘Dan krijg je meteen een #fail om de oren.’

Op het middelste van de drie schermen ontvangt Brader alle tweets. ‘Vandaag gaat @politiek24 door de 40 duizend volgers’, denkt hij. Hij tikt rond twee uur ’s middags: ‘Dinsdag Live: Kamerdebat over de kabinetscrisis met nu de verklaring van premier Rutte op Politiek 24.’ Niet echt spannend en dat is ook precies de bedoeling.

‘Een politiek debat is een doorlopende show, mensen volgen dat met koffie, chips of een borrel.’ Er is alleen wel een verschil met een voetbalwedstrijd. ‘Daarbij kun je sprekend commentaar leveren. Bij een debat wordt er al gesproken, het is een beetje gek als je daar doorheen gaat praten.’ Bovendien is duiden taboe op het themakanaal. ‘We hebben geen politiek oordeel, we laten clean zien wat er gebeurt. Mensen kunnen een debat kijken zonder filter. Voor duiding moet je bij het Journaal of Nieuwsuur zijn.’

Het debat zonder commentaar is redelijk populair. Het laatste debat over het vertrek van Hero Brinkman uit de fractie van de PVV trok 450 duizend kijkers (200 duizend via de digitale televisie, de rest via het internet). Maar ook het gesteggel rondom de Angolese jongen Mauro (november vorig jaar) trok rond drie uur ’s nachts nog honderdduizend nachtbrakers.

‘Eindelijk thuis’, twittert een meisje. ‘vlug ­@politiek24 kijken’. Brader: ‘Politiek wordt steeds meer amusement, een spektakel.’ Hij ziet zichzelf als pionier. Nog maar vier jaar geleden was Politiek 24 immers volstrekt onbekend bij het grote publiek.

Al werd de zender wel even cult toen GeenStijl Brader in 2008 ontdekte tijdens een chatsessie. Plots was hij op tv, terwijl hij normaal alleen achter de schermen werkt als stille kracht. Zijn hippieachtige verschijning deed het blog voor hem smelten. ‘Weg met Philip Freriks. Wij willen Toof’, was de kop. ‘Toof is Toof.’

De echte doorbraak kwam in augustus 2010 toen bijna alle parlementair verslaggevers voor de deur van de CDA-fractie stonden te posten terwijl die partij ondertussen in doodstrijd verkeerde. Brader besloot een camera op die deur te zetten, inderdaad: 24 uur per dag.

Het tafereel nam mythische vormen aan. Tienduizenden Nederlanders keken naar – jawel – een deur. Zelfs vanuit verre en zonnige vakantieoorden werd gekeken. Er gebeurde niets, maar toch bleven mensen kijken. ‘Ze hebben zo het gevoel toch een beetje bij een historische gebeurtenis te zijn.’ Sinds de deur is Politiek 24 steeds vaker bij ‘grote evenementen’ zoals congressen. Hoe saai ook, er zijn altijd kijkers. Ook op zonnige dagen. ‘Verslaggevers van het Journaal vinden het leuk zo’n congres live voor Politiek 24 te verslaan.’

Terwijl hij vertelt, kabbelt het debat over de kabinetscrisis verder. Spannend wil het niet worden, geen enkele partij interrumpeert een ander. Wilders krijgt alleen een paar vragen van Arie Slob van de ChristenUnie. Op Twitter is te zien dat de kijkers afhaken. ‘Saai.’

Brader is vijftien jaar parlementair journalist geweest. En pas nu ziet hij hoe het publiek een debat echt beleeft. ‘Procedures worden ingewikkeld gevonden. Maar veel kijkers ergeren zich ook aan de tradities en gewoonten. Waarom moet een Kamerlid altijd via de voorzitter spreken? Dat haalt toch de vaart uit een debat?’

Vandaag bij zo’n crisisdebat is het werk van Brader overzichtelijk. Lastiger wordt het als er niet één onderwerp is dat heel Nederland bezighoudt. Dan moet hij kiezen uit de vele debatten die in de kleinere commissiezalen plaatshebben. Een perfecte keus is er niet. De ene kijker wil het debat over de zorg zien, de andere wil alles weten over sociale zekerheid. Eén zekerheidje is er wel: debatten over privacy en internet trekken altijd tienduizenden kijkers.

In de vergaderzaaltjes van het parlementsgebouw hangen standaard camera’s, de beelden zijn eigendom van de NOS, RTL en het parlement zelf. Fysiek is Brader er niet, maar van een afstand houdt hij alles in de gaten. Onoplettende Kamerleden krijgen geregeld commentaar.‘Haal die vinger eens uit je neus, sms ik dan.’

Want volgens Brader ergert het publiek zich het meest aan ongeïnteresseerde politici. ‘Als ze sms’jes versturen, regent het klachten op Twitter. ‘De livestream hapert als de neten’, tweet een bozige meneer tijdens het debat over de kabinetscrisis. Het wil wel eens misgaan, als er te veel mensen tegelijk naar het themakanaal gaan. Soms zoekt Brader contact met de klagende kijker. ‘Om te controleren of het niet aan zijn netwerk ligt.’

Terwijl hij Twitter en de live uitzending in de smiezen houdt, monteert Van Haagen voor De Orde van de Dag, de eerder genoemde dagelijkse rubriek. Hij is niet alleen technisch editor, maar kijkt ook politiek inhoudelijk. ‘Kijk als ik het zo knip, heb je nog best een pittige tekst van Emile Roemer’, zegt hij als hij de bijdrage van de SP-leider inkort. Brader: ‘Je hebt maar weinig editors die technisch en politiek inhoudelijk goed zijn. Politiek 24 kan alleen zo goed draaien, omdat wij zo’n editor hebben.’

Uiteindelijk vormen de beelden de samenvatting van de dag die de kijker kan zien zodra alle debatten in de Kamer zijn afgelopen. Geregeld neemt Brader tijdens een wat saaier debat snel de trein naar Amsterdam om precies op tijd thuis de samenvatting online te zetten.

Brader had van tevoren wel wat nachtwerk verwacht rondom de val van het kabinet. Maar het debat dooft als een nachtkaars uit. Deze dinsdag althans, pas donderdag zal er worden gesproken over het crisispakket. Daarna barst de campagne echt los.

Braders ambitie: overal zoveel mogelijk bij zijn. Dus bij de partijcongressen en voor welke deur dan ook tijdens de formatie. Maar eerst moet nog een kleine hobbel worden genomen. Want elke zomer verandert het themakanaal Politiek 24 in Sport 24 omdat normaal de Kamer op vakantie is. Maar deze zomer wil Brader natuurlijk door, met de verkiezingen voor de boeg.

http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.