Stripblad Eppo na tien jaar eigenaar eigen merknaam
Het heeft jaren geduurd, maar stripblad Eppo heeft het eigendom van haar eigen merknaam in handen. Hoewel het blad tien jaar geleden opnieuw gelanceerd werd, was de naam ‘Eppo’ al die tijd nog eigendom van uitgeverij Sanoma. Uitgeverij L., dat het blad opnieuw lanceerde, moest daarom bij Sanoma een licentie afnemen op de naam.
Die werkwijze verliep volgens Rob van Bavel van uitgeverij L. prima, maar toch “knaagde het een beetje”, zegt hij in het Algemeen Dagblad. “Wij willen verder met Eppo. Maar, als een ander eigenaar is van jouw naam, levert dat altijd onzekerheid op. Wat nu als het bedrijf ervan af wil? Wat betekent dat? Bovendien: om de naam Eppo te gebruiken voor bijvoorbeeld een t-shirt, moeten we steeds weer toestemming vragen.”
Het initiatief om de merknaam over te nemen kwam echter niet bij uitgeverij L. vandaan. Sanoma polste de Oosterhoutse uitgeverij of er belangstelling was de naam over te nemen. Wat de kosten zijn van de overname van de merknaam is niet bekend.
Praat mee