data als kans

— maandag 4 mei 2015, 11:53 | 0 reacties, praat mee

Steeds meer lol in freelancen

© Truus van Gog

Stukken schrijven voor het Algemeen Dagblad en filmen voor non-profitorganisaties is voor Fleur Reijngoudt (26) een ideale combinatie. Noodgedwongen schreef ze zich in bij de Kamer van Koophandel, maar gaandeweg kreeg ze steeds meer lol in het freelancen. Laatste wijziging: 8 mei 2015, 23:13

Hoe ziet jouw week er uit?
‘Mijn week zit nu stampensvol. Ik werk als freelancer drie dagen per week voor Tipster – een uitgaansagenda in de vorm van een app – en twee dagen in de week zit ik op de redactie van het Algemeen Dagblad.’

Voel je jezelf dan nog wel freelancer?
‘Op het moment niet nee. Maar laatst heb ik nog een filmpje gemaakt en onlangs ben ik voor het AD op pad geweest en dan voel je je wel weer even een freelancer. En voor verschillende bazen werken hoort ook bij het freelancen. Soms moet ik nog even iets voor Tipster doen, terwijl ik aan het werk ben voor het AD.’

Maar nu kun je niet zo maar een middagje het terras op…
‘Nu niet nee, maar ik heb vorig jaar met mezelf afgesproken om één keer per jaar een evaluatiemoment in te lassen: welke klussen vind ik nog leuk en welke niet? Welke opdrachten kosten mij heel veel tijd, maar leveren niks op? Zo kan ik voor mezelf de balans opmaken. Een stuk schrijven voor het AD vind ik bijvoorbeeld heel leuk om te doen, maar daar kun je geen boterham van kopen. Als je omrekent hoeveel uur je daarmee bezig bent en wat je er uiteindelijk voor krijgt, dan eindig je bijna in de min. Voor een verhaal in een van de regionale katernen krijg ik ongeveer 12 cent per woord en landelijk ligt het tarief volgens mij op 24 cent per woord.’

Je bent noodgedwongen freelancer, waarom?
‘In 2013 studeerde ik af. Gelukkig werkte ik tijdens mijn studie al voor het AD en kon ik daar blijven plakken. Om daar te kunnen blijven werken, moest ik een KvK-nummer hebben. Maar ik kreeg er steeds meer lol in, bijvoorbeeld om een website te maken voor mijn eigen bedrijf. En in de verschillende klussen die ik hier en daar deed.

Naast het werk voor je vaste opdrachtgevers maak je ook geregeld filmpjes.
‘Als eindrichting op de School voor Journalistiek in Utrecht heb ik voor het vak televisie gekozen, puur omdat ik al in de krantenbranche werkte. Nu pas merk ik dat het heel basic is wat ik op school heb geleerd. Vandaar dat ik vooral voor organisaties werk die blij zijn met een low budgetfilmpje.’

Wil je ook videoproducties gaan maken voor een hoger tarief?
‘Nee, voorlopig nog niet. Filmen doe ik nu af en toe naast mijn andere werk, omdat ik het heel leuk vind om te doen. Als ik in de toekomst meer tijd wil besteden aan het maken van video’s, dan wil ik eerst mijn technische kennis verder uitbreiden. Maar voorlopig zitten mijn weken vol gepland.’

Wat is de slechtst betaalde klus die je ooit hebt aangenomen?
‘Ik denk een van de eerste filmpjes die ik maakte. Ik weet eigenlijk niet eens meer voor welke opdracht­gever dat was. Ik kreeg daar 200 of 250 euro voor. Maar omdat ik van tevoren geen duidelijke afspraken had gemaakt, hield ik daar weinig van over. Ik heb het filmpje tot vijf keer toe aangepast, omdat de opdrachtgever steeds weer iets anders bedacht: toch nog even zus, toch nog even zo. Daar is wel twee weken werk in gaan zitten. Uiteindelijk ging er ook nog 37 procent belasting van af.

Ik heb geleerd om nu vooraf duidelijke afspraken te maken. Een opdrachtgever kan, nadat het filmpje af is, één keer zeggen wat-ie ervan vindt. Als diegene daarna nóg iets wil veranderen, dan gaan we opnieuw kijken naar de uren die ik daarin steek en wat de kosten daarvan zijn.’

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.