SBS-imago veranderen is ‘lastig’
Peter de Mönnink, CEO van Sanoma en SBS, is tevreden over hoe de SBS-zenders gedijen binnen de tv-markt, zegt hij in een interview met Adformatie. Hij wil er niet aan dat SBS en met name vlaggenschip SBS6 het minder goed zouden doen dan bijvoorbeeld RTL. Een vergelijking die hij ‘fascinerend’ zegt te vinden. ‘Wij zijn geen RTL en niemand heeft dat de afgelopen jaren geroepen. Wij zouden heel graag wat minder volatiel willen zijn, maar zijn tevreden met onze performance.’
Toch is er in de media altijd een bepaalde hogere verwachting van SBS, erkent hij. ‘Imago’s zijn heel hardnekkig. Verandering van imago is simpelweg lastig. De beeldvorming rond SBS komt van een relatief klein aantal mensen. So be it. Zo zit die wereld in elkaar. Het wordt vervelend op het moment dat de mensen ongeïnformeerd zijn en dat als feit brengen.’
Volgens De Mönnink heeft het ermee te maken dat mensen nou eenmaal een sterke opinie hebben over tv en ‘alles en iedereen die op het scherm verschijnt’. ‘Het is een enorm sterke identificatie of non-identificatie. Mensen mogen van mij van alles vinden van SBS en zijn zenders, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Het spitst zich vaak toe op SBS6, maar je moet je wel realiseren dat SBS een groep is met vier zenders en online videoplatform Kijk. De beeldvorming rond bijvoorbeeld Veronica en NET5 is weer heel anders dan die rond SBS6.’
Meer bij Adformatie. (Inlog vereist)
Praat mee