word studentlid

— donderdag 31 oktober 2013, 13:13

Sanoma: ongeloof en strijdbaarheid

In de reacties op social media over de reorganisatie bij Sanoma Nederland klinkt vooral ongeloof door: over de omvang (groter dan verwacht - een sanomassacre) en het feit dat de toekomst van favoriete bladen onzeker lijkt. Er vallen termen als heftig, 'een klap voor bladenland', treurig en triest. "Benieuwd hoe het tijdschriftenschap eruit gaat zien", stelt een lezer. Toch is ook voor sommigen geen verrassing dat bladen die het abonneebestand met soms ruim de helft zagen afnemen, in de etalage gaan. Ook klinkt er opluchting als blijkt dat een lijfblad behouden blijft. Laatste wijziging: 31 oktober 2013, 17:11

Lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht Piet Bakker legde cijfers rond Sanoma-glossy’s naast elkaar. LINDA. komt als een grote winnaar uit de bus. Flow stijgt eveneens, de rest van de glossy’s daalt.

Grazia-hoofdredactrice Hilmar Mulder maakte meteen van de gelegenheid gebruik het blad (dat in de etalage staat en net het 300e nummer uitbracht) via Twitter te promoten: “Goedemorgen! De mooiste meisjes van Sanoma staan in de etalage - wie gaat de winstgevende glossies van Sanoma (inclusief Grazia) overnemen?”

Revu-hoofdrecteur Erik Noomen ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet, maar denkt niet dat een fusie met Panorama in het verschiet ligt. “Sommige mensen hebben wel zin in scherp nieuws, maar niet in blote borsten”, citeert vaste freelancer Marijn Schrijvers hem op Twitter. Zelf zegt Noomen dat eventuele kopers zullen zien dat Revu goedkoop en winstgevend is, en daarmee een goede aanschaf. Noomen plaatste vervolgens een advertentie op Marktplaats waarin hij Revu te koop aanbiedt.

Tegenover RTL Boulevard zegt schrijfster en journalist Mylène de la Haye, die al tien jaar voor Panorama werkt, dat het team van journalisten strijdbaar is. Panorama is onderdeel van de eufemistische ‘heroriëntatie’.

Hoofdredacteuren Panorama Frans Lomans en Patrick Goldsteen (Playboy) stelden op Radio 1 dat ze verwachten dat er zich snel kopers zullen aandienen. Ook topman Henk Scheenstra sprak vanochtend de verwachting uit dat alle tijdschriften die te koop staan, ook een koper zullen vinden. Een blad als KIJK, dat financieel gezond is maar niet als focusmerk is geselecteerd, schrijft dat er al interesse is getoond.

RTL-journalist Koen de Regt herinnert er aan dat de ingrepen bij Sanoma ook omliggende effecten heeft bij fotografen en freelancers, die een grote opdrachtgever verliezen.

Anne Jodersma twittert dat op het parkeerterrein van Sanoma al een juridisch adviesbureau een A4-tje onder de ruitenwissers propte.
Fokke en Sukke weten ook raad met het reorganisatienieuws.

Bekijk meer van

Twitter

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.