anner smart octo

— donderdag 10 juni 2010, 13:22 | 1 reactie, praat mee

Salaris Italiaanse journalisten op aftiteling

Italiaanse televisiekijkers kunnen voortaan aan het einde van ieder programma zien hoeveel het programma gekost heeft. De salarissen van de journalisten, regisseurs, presentatoren en betaalde gasten komen op de aftiteling te staan, evenals de kosten van de productie. Of het nu een journalistiek- of amusementsprogramma betreft, maakt voor de bedragen op de aftiteling niet uit. Dat heeft de parlementaire commissie ter controle van de Italiaanse staatsomroep RAI vandaag beslist.

Het besluit werd toegejuicht door de minister van Ambtenarij, Renato Brunetta, die vindt dat er meer transparantie moet zijn over de kosten en salarissen van overheidsfunctionarissen, vooral omdat de Italianen ieder jaar ruim € 100,-  kijk- en luistergeld betalen. Ook de directeur-generaal van de RAI, Mauro Masi, zegt ‘erg positief’ te zijn over het besluit.

De journalistenvakbond USIGRAI is verbaasd en vraagt zich in een persbericht af waarom deze drang naar transparantie alleen geldt voor het journaille: ‘We hopen binnenkort ook de kosten van openbare aanbestedingen te kunnen publiceren’.

De RAI, die ruim 13.000 werknemers in dienst heeft, noteerde vorig jaar een tekort van 61,8 miljoen euro. Volgens de directeur-generaal dreigt dat tekort over twee jaar ruim 200 miljoen te worden als er niet drastisch bezuinigd wordt.

Veel Italianen ergeren zich aan de topsalarissen die betaald worden door de publieke omroep. Zo verdient anchorman Bruno Vespa, die vier keer per week een avondvullend programma presenteert, tussen de 1,2 en 2 miljoen euro per jaar. De kritische journalist Michele Santoro verdient met zijn wekelijkse talkshow 7,5 ton per jaar. Net iets meer dan de directeur-generaal zelf, die 715.000 euro krijgt.

Bekijk meer van

Italië

Praat mee

1 reactie

Jamakal, 4 maart 2011, 09:15

Italian TV always stood out from the herd ( http://bytesland.com/italian+tv ), they always looked unique and special. But, frankly speaking, I don’t quite get the purpose of this new idea? What will it change if viewers start seeing the cost of each TV program? Will it make them less expensive? No. What for, then?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.