Rubber & gras

Robert van den Ham verruilde onlangs het ene sportblad voor het andere. Na zeven jaar hoofdredacteur te zijn geweest van AutoWeek, is hij nu sinds een kleine drie maanden uitgever van Voetbal International. Voor Van den Ham is maar een kleine stap van het rubber naar het gras. Het was nooit een geheim dat hij zijn vrije tijd graag op circuit Zandvoort doorbracht, maar hij verklapt nu ook dat hij samen met zijn vader al 25 jaar de trotse bezitter is van een seizoenkaart van FC Utrecht. En ook veel EK’s en WK’s liepen ze af. ‘Zelfs in de Oekraïne hebben we de polonaise gelopen – toen dat daar nog kon.’
Wel meer mannen weten die twee hobby’s – auto’s en voetbal - met elkaar te verenigen: AutoWeek en VI hebben grotendeels dezelfde doelgroep. Dus je zou het een thuiswedstrijd kunnen noemen voor de nieuwe uitgever. ‘Er zijn een hoop raakvlakken. Vergeet alleen niet dat VI twee keer zo groot is in oplage en bereik’, benadrukt Van den Ham, die eind vorig jaar bij AutoWeek vertrok na een verschil van inzicht met de uitgever daar.
Twee keer zo groot of niet; er is genoeg werk aan de winkel. Want de stappen die Van den Ham – voormalig Hoofdredacteur van het Jaar en huidige Cross Media Man van het Jaar – de afgelopen jaren maakte om van AutoWeek een multimediaal, toekomstbestendig platform te maken, moeten bij VI allemaal nog genomen worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de ruzietjes en relletjes die het merk de afgelopen tijd parten speelden. Een verbroken samenwerking met het gelijknamige voetbalprogramma, dat te plat zou zijn geworden. Gedonder met boegbeeld Johan Derksen, een interim-directeur die vertrekt, en een oplage die gestaag verder daalt.
‘Allemaal van voor mijn tijd’, pareert Van den Ham. ‘Ik ben begonnen op de dag dat de redactie verhuisde van het bedompte pand in Gouda naar een prachtige plek in Utrecht. Dat markeerde een nieuw begin. Het vizier moet op de toekomst, zoals dat zo mooi heet. VI heeft nu twee hoofdredacteuren met uitstekende kennis van media, die zijn opgegroeid met VI (Thijs van Veghel en Tom van Hulsen, red.) We gaan belangrijke stappen zetten, die horen bij de nieuwe tijd. VI gaat een vooral breder mediamerk worden.’
De belangrijkste stap daarin (naast verbreding van de formule: binnenkort meidenvoetbal bij VI!) is het introduceren van video. ‘Met ingang van volgend seizoen krijgt VI een eigen videoplatform op VI.nl, in de app en op Youtube. VI beschikt over 45 redacteuren, waarvan een aantal vaak bij wedstrijden en op trainingsvelden rondhangen. We gaan veel meer doen met die clubwatchers. Denk aan interviews, reportages langs de lijn, leuke series. En dat gaan we niet stapje voor stapje doen, maar snel. We gaan ervoor samenwerken met grote partijen. Want we hebben vooral op het gebied van video zeker wat in te halen.’
Praat mee