Registratie halveert bezoek Times-site
In aanloop naar een eerder aangekondigde betaalmuur is op de Times-kranten van Rupert Murdoch onlangs een verplichte registratie geïntroduceerd, met indrukwekkende gevolgen. Hoewel de registratie gratis is en vooralsnog geen beperkingen oplegt aan te bekijken inhoud, is het verkeer naar de Times-sites gehalveerd. Dat blijkt uit internetmetingen van het bedrijf Hitwise. De betaalmuur op internet is bezig met een opmars, maar uitgevers kijken met argusogen naar voorlopers. Rupert Murdoch besloot vorig jaar dat op termijn álle kranten binnen zijn News Corp.-concern op die wijze zullen worden ommuurd. Voor de eerste stap naar een tolpoort werd gezet, waren de Times-sites goed voor 5 procent van het internetverkeer binnen de categorie dagblad die Hitwise hanteert. Na de registratie viel dat terug tot twee procent. Het meetbureau noemt de daling nog niet catastrofaal voor de site. De daling kan ook tijdelijk zijn: "Soms is een artikel zo aantrekkelijk, dat men zich er speciaal voor registreert", aldus Ars Technica.