Regio en YouTube
Steeds meer regionale omroepen zijn partner van YouTube en hebben één of meerdere kanalen. Ook op andere sociale netwerken als Hyves, Twitter en Facebook zijn de regionalen vaker zichtbaar.
Sommige regionale omroepen moeten er nog aan wennen, de kleinere hebben er vaak geen geld of tijd voor, maar ook de partners van YouTube kunnen nog van elkaar leren. Dat bleek tijdens de workshop ‘YouTube en wat er allemaal kan’ tijdens het regionaal omroepcongres.
Partners van YouTube als Omroep Brabant blijken nog lang niet al hun video’s die op YouTube staan, ook geclaimd te hebben. Daardoor lopen ze inkomsten mis, die ze verkrijgen uit de reclamespotjes en de banners die voor en rondom de filmpjes vertoond worden. ‘Waarschijnlijk zal mijn chef er naar streven om zoveel mogelijk van onze video’s te claimen. Maar dan is het niet altijd even prettig om naar te kijken met al die reclame erom heen’, zegt Peer van den Heuvel van de internetredactie van Omroep Brabant.
Het gaat de publieke regionale kanalen op YouTube dan ook niet zozeer om het geld dat ze ermee kunnen binnenhalen (zo tussen de 10 en 20 duizend euro per jaar), maar om ‘de losse verfilmde onderwerpen, zo breed mogelijk te verspreiden’, zoals Ton Mallo van Omroep Gelderland het verwoordt. De Gelderse omroep is een van de tien regionale televisiezenders die partner zijn van YouTube en actief op andere sociale netwerken als Twitter, Hyves en Facebook.
De Brabantse omroep trekt er hard aan om de sociale netwerken beter in te zetten. Sinds januari is Annewil Neervens aangesteld om daar verder onderzoek naar te doen. ‘Het gaat ons erom om hier en nu aanwezig te zijn en de juiste informatie te brengen. Dus niet meer met primeurs wachten tot de nieuwsuitzending, maar direct live. We gebruiken sinds kort Cover It Live, een speciale (gratis) applicatie aangeschaft om live op internet verslag te doen van gebeurtenissen.
Zoals een paar weken geleden met de bommelding op het station in Den Bosch.’ Aanbevelingen hoe de omroep sociale media beter kan inzetten heeft Neervens nog niet, wel constateert ze dat de omroep op veel platforms aanwezig is. ‘Maar dat is niet voldoende, je moet interactief zijn.’
Die ervaring heeft ook eindredacteur Rens van Stralen van de internetredactie van RTV Noord. Net als Omroep Gelderland en Brabant zit de Groningse omroep al bijna twee jaar op YouTube met twee kanalen: Noord Nieuws en RTV Noord. Hyves en Twitter worden actief ingezet niet alleen om het nieuws verspreiden, maar ook om mensen op te roepen om te reageren. ‘Zo hadden we op Hyves een oproep gepost voor het verkrijgen van kaartjes voor een voorstelling. Binnen één uur waren alle 500 kaarten weg. Mensen geven ook aanvullingen op onze nieuwsberichten en meldden bijvoorbeeld al op Twitter dat de brandweerman in Veendam was overleden. Wij konden dat nog niet doen, omdat we dat nog niet officieel bevestigd hadden gekregen.’
YouTube, dat na Google de grootste zoekmachine ter wereld is, bereikt maandelijks de helft van de Nederlandse bevolking en dat is meer dan MTV (33 procent) en bijna net zoveel als RTL7 (52 procent). De regionale omroepkanalen zijn vooral blij een jonger publiek te bereiken via hun YouTube-kanalen. Zo’n 20 procent van de YouTube-kijkers is tussen de 13 en 17 jaar, een kwart tussen de 25 en 44 jaar en nog eens een kwart tussen de 45 en 54 jaar. Bij de regionale televisiezenders is de gemiddelde leeftijd van kijkers rond de 45 jaar.
magazine@villamedia.nl
Praat mee