Prima winstcijfers dagbladsector

Forse bezuinigingen op advertentiewerving, papierkosten, overhead en techniek hebben bij dagbladuitgevers geleid tot een winstmarge van ruim 20 procent, constateert onderzoeker Piet Bakker in een recent stuk voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Lezers - niet adverteerders - zijn de kurk waarop de sector drijft, schrijft Bakker.
De grotere landelijke kranten renderen beter dan regionale titels, ondanks dalende oplages en omzetten. In 2017 werd zo’n 2 procent meer geïnvesteerd in interne en externe krachten. De (reclame)inkomsten uit digitale activiteiten zijn steeds belangrijker in de dagbladsector - goed voor 20 procent in 2017. Voor landelijke kranten ligt dat percentage met 28 procent zelfs nog wat hoger.
Regionale titels weten dat met 9 procent nog minder te benutten.
Bakker: “Van de kosten (865 miljoen in 2017) gaat 34 procent naar de redactie, 33 procent naar de productie (techniek, drukken, bezorgen) en 15 procent naar overhead. Voor het binnenhalen van abonnees en adverteerders is respectievelijk 12 en 6 procent beschikbaar.” Meer bij het Stimuleringsfonds
Praat mee