word studentlid

— maandag 26 april 2010, 08:55 | 4 reacties, praat mee

Oneindige stoelendans op Radio 1

Het is weer zover: na de zomer wordt de programmering van Radio 1 omgegooid. Dat ritueel lijkt zich om de twee jaar te herhalen. Radioluisteraars zappen niet, de bestuurders van de Publieke Omroep doen dat helaas voortdurend. De ene keer in paniek (De luistercijfers lopen terug!), de andere keer gedwongen door ons bestel (24 omroepen, die allemaal op Radio 1 willen, liefst op een gunstige tijd). Wat zullen we nu weer op Radio 1 te horen krijgen, vraagt Kees Schaepman zich af? In ieder geval meer Max, en meer WNL.

Laatste wijziging: 3 mei 2010, 12:21

‘Radio is slow business’, zegt Jan Westerhof, directeur Radioprogrammering van de Nederlandse Publieke Omroep, in de Volkskrant (22 april 2010). ‘Luisteraars willen hun vertrouwde geluid horen’.

Vertrouwd geluid? Wie de afgelopen vijf jaar ’s ochtends - veruit het best beluisterde dagdeel – de radio aanzette, hoorde daar aanvankelijk van negen tot twaalf een programma gemaakt door EO, Vara en VPRO. Die samenwerking werd verbroken, het programma De Ochtenden werd opgevolgd door een verkorte, nieuwe versie gemaakt door EO en VPRO plus een half uurtje consumentennieuws in Kassa, een programma van de Vara. Vervolgens werd die vernieuwde programmering geheel vervangen door Goedemorgen Nederland van de KRO en Dit is de Dag van de EO. De rubriek Argos (onderzoeksjournalistiek), onderdeel van De Ochtenden, werd een zelfstandig programma en verhuisde naar het weekeinde. Kassa werd weggestopt in de middagprogrammering. Na de zomer wordt nu dus opnieuw alles weer anders, met tussen negen en twaalf meer VARA, die weer in genade is aangenomen, en niet langer de EO. Veel tijd om luisteraars een vertrouwd geluid te bieden, krijgen
programmamakers dus niet. 

De oneindig herhaalde stoelendans op Radio 1, leidt onherroepelijk tot kapitaalvernietiging en verlies van kwaliteit. Goede programmamakers verdwijnen door onzekerheid over hun toekomst. Of ze krijgen, na drie jaarcontracten, geen dienstverband aangeboden.

‘Popularisering en vervlakking, dat is steeds de kritiek als er veranderingen zijn’, weet ook radiobaas Jan Westerhof. Maar ach, veel waarde hecht hij niet aan zulk gezeur vanaf de zijlijn: ‘Het is vaak de kritiek van de makers.’

En inderdaad: ook nu is er woede bij programmamakers. Ook wat dat betreft dus geen verrassend nieuws van het Gooise front. Dit keer maakt zelfs de gezagsgetrouwe EO amok.
Toen twee jaar geleden Vara en VPRO naar de middag werden verbannen, bleef de EO gespaard, nadat die omroep aanvankelijk verzet tegen de inmiddels dus alweer verouderde vernieuwingsplannen had ingeslikt. Ditmaal ontspringt de EO de dans niet langer. Dus huurde de omroep een hoogwerker (Nearer to Thee my God?) om van daaruit een protestaflevering
van ‘Dit is de dag’ uit te zenden, ondanks de hoogtevrees van presentator Thijs van den Brink. Wie zegt te geloven moet durven lijden.

In het onderwijs begint door te dringen dat steeds meer beleid uiteindelijk leidt tot steeds meer beleidsmakers, die vervolgens natuurlijk nieuw beleid gaan maken – tot tenslotte de mensen die voor de klas staan het moede hoofd in de schoot laten rusten. In de zorg en bij de politie is het inzicht gerijpt dat de mensen die in de praktijk het werk uitvoeren, betrokken moeten worden bij het beleid als je vervreemding, ruzies en verspilling wilt voorkomen.

En in Hilversum? Daar lijkt radiobaas Westerhof weinig belang te hechten aan de oppositie van radiomakers. Allemaal emotie. De omroepbazen staan in meerderheid achter de vernieuwingsplannen, dus wat is nu eigenlijk het probleem? Westerhof: ‘De publieke radio is niet van de staat, niet van de commercie en zelfs niet van de programmamakers. Die is van de luisteraars.’
Het is een populistische dooddoener, die in de praktijk het primaat over de belangrijkste nieuwszender wegneemt van journalisten en in handen legt van marktonderzoekers en statistici. Want dat zijn in Hilversum de erkende representanten van de luisteraar. Het is alsof je Maurice de Hond het regeerakkoord laat schrijven.

Kees Schaepman

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Kees Cornelder, 26 april 2010, 12:59

En jawel, ‘zoals gebruikelijk’ bungelt De Luisteraar onderaan het Hilversumse prioriteitenlijstje. Pavlovreactie bij sector die zijn eigen inkomsten niet hoeft te genereren.

Kees Cornelder, 27 april 2010, 12:39

Wel eens geprobeerd om dat ‘unieke’ publieke omroepbestel uit te leggen aan iemand bùiten het Gooische omroepreservaat, voor zover ze het daar (op de werkvloer) zelf al snappen?
Vast niet, want wie dat wel lukt wordt geheid richting psychiatorische hulpverlening weggedragen.
En dus koeit, geit en schaept iedereen er in ‘Hilversum’ rustig op los in de met publiek geld gevulde publieke omroepruif.
Heerlijk land toch waarin wij wonen1 WOUW!!

Angelo van Schaik, 30 april 2010, 18:14

Beste mijnheer Cornelder. Heerlijk he, populistisch tegen de publieke omroep aanschoppen (uit mijn belastingcenten betaalde omroepbonzen!). Heeft u wel eens nagedacht dat al die zendtijd door steeds minder mensen en voor steeds minder geld gevuld moet worden? Want owee als de programma’s niet goed zijn, dan horen we de populistische horde weer roepen dat het allemaal prut is wat er in Hilversum geproduceerd wordt (en dat van ONZE belastingcenten!) Wist u trouwens dat de Nederlandse belastingbetaler binnen de Europese Unie per hoofd van de bevolking het minste bijdraagt aan de publieke omroep? En dat de gemiddelde programmamaker, waar ik er toevallig ook 1 van ben, helemaal krankjorem wordt van al die hervormingen?

Kees Cornelder, 9 mei 2010, 10:56

Wéér Pavlov-reactie: wie de orde onder het ‘Hilversumse’ dekbed dreigt of lijkt te verstoren die kan ergens vanuit de familie Journaille wel de negatieve kwalificatie ‘populisme’ op zich af zien komen. Hij wordt opgeveegd met borstel en blik en vervolgens in de vuilnisemmer gemieterd: niet intelligent noch elegant maar dit is dan ook hèt land van boeren, vissers en kooplui.

Wat de heer Van Schaik mist of in elk geval niet aan de orde wenst te stellen is dat die ‘unieke’ publieke omroep van ons inmiddels een soort openluchtmuseum-Ding is, die een wereld representeert die er allang niet meer is (‘de zuilen’). En die een onevenredig grote inzet van menskracht, faciliteiten en vooral en voor alles PUBLIEK GELD vordert om alleen al in organisatorisch perspectief bekeken nog met minstens iets redelijks op de proppen te kunnen komen.
Een goed voorbeeld dat dit he-le-maal mis kan gaan, omdat bij zeer grote en te ingewikkelde organisatorische verbanden flexibiliteit allang het raam is uitgevlogen, was recent de val van het kabinet-Balkenende.
Terwijl dit op tv bij RTLNieuws bijna stap voor stap was te volgen - nog steeds grote hulde hiervoor aan Frits Wester c.s.: het was een hoogtepunt in de tvjournalistiek van de afgelopen decennia - hulde ‘Hilversum’ zich op die dag vrijwel in stilte.

Ik houd van de publieke omroep, althans in principe, maar de permanente organisatorische wanvertoning die het is, maakt het tot de grootste vijand van zichzelf: met grote bezuinigingen in aantocht is het hopelijk het eerste doel voor ‘Den Haag’ om op te gaan schieten. Ik zal er geen traan om laten.
‘Ze’ in Hilversum weten allang dat er van alles mis is in het omroepkwartier en daarbuiten, maar hebben er gewoon geen zin in om er zelf ook maar iets fundamenteels aan te veranderen: waarom zouden ze ook?
En dus de harde manier.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.