mgm nvj maart

— vrijdag 8 april 2011, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Ondernemers in nieuws

De strijd om de lokale online nieuwsconsument en daarmee de lokale adverteerder is losgebarsten. Grote spelers als de Telegraaf Media Groep en Wegener NieuwsMedia richtten lokale nieuwssites in. Maar ook kleine ondernemers doen van zich spreken. Wie zijn zij en hoe journalistiek zijn hun initiatieven? En moeten journalisten ook advertenties verkopen? Laatste wijziging: 17 april 2014, 13:57

Hij schreef ‘Journalist’ met een hoofdletter, dat wel. Maar in zijn advertentie op werk.nl, de vacaturesite van het UWV, benadrukte Fred Hartog juist dat de mensen die hij zocht ‘geen Journalist’ hoefden te zijn om het regionale nieuws op een kant-en-klare website in hun gemeente te verzorgen. Dat nieuws is te vinden op internet, voor het overige ‘betreft het hier eenvoudig plak-en-knipwerk en soms het herschrijven of aanpassen van korte teksten’, ‘deze werkzaamheden kosten u ongeveer 1 à 2 uur per dag’ – een kind kan de was doen.

Hartog is de ondernemer achter de nieuwssite nederlandnieuws.nl. In 2008 begon hij met NijmegenNieuws.nl, gewoon omdat hij in media was geïnteresseerd. Dit liep zo goed dat de eigenaar van een uitzendbureau besloot er een concept van te maken dat streeft naar landelijke dekking. ‘Er zijn inmiddels vijftien lokale sites en de franchisenemers vond ik onder andere in advertenties op werk.nl’, zegt Hartog.

Nederlandnieuws.nl bedrijft hyperlokale journalistiek, wat vroeger burgerjournalistiek werd genoemd. Gevestigde mediapartijen als de Telegraaf Media Groep (TMG) en Wegener NieuwsMedia zetten nieuwe stappen om de lokale online nieuwsconsument aan zich te binden, maar ze zijn niet de enige spelers op de markt. Van vergelijkbare initiatieven koesteren sommige de ambitie een landelijk netwerk van lokale franchise nieuwssites aan te bieden.

Journalist en ondernemer Jolanda Brokking is sinds 2007 in de lucht met nieuwsover.nl. Zij werkte van 2005 tot 2010 voor het AD/Utrechts Nieuwsblad als correspondent in haar woonplaats De Bilt. ‘Ik merkte dat het lastig was om al mijn verhalen af te zetten bij de krant omdat er veel concurrerend regionaal nieuws was’, zegt Brokking. Ze ontdekte dat er onder de inwoners van De Bilt wel degelijk behoefte aan lokaal nieuws bestond.

Met nieuwsover.nl/debilt heeft Brokking iets gemaakt dat er volgens haar nog niet was: een nieuwsportal voor lokale berichtgeving en informatie over De Bilt, waarbij journalistieke principes centraal staan. ‘Ik werk met een redactiestatuut om mijn journalistieke onafhankelijkheid te bewaren’, onderstreept Brokking, die ook zelf de verkoop van advertenties doet bij de lokale middenstand. ‘Veel journalisten zijn huiverig als ze dit horen maar daar zit juist het ondernemerschap in. Het is per slot van rekening geen liefdewerk oud papier.’ Een advertentie kost tussen de 50 en 150 euro voor één maand. Daarmee bereik je volgens Brokking 75 procent van de 42.000 inwoners van De Bilt.

Nieuwsover.nl heeft de ambitie om uit te groeien tot een netwerk van lokale nieuwssites met landelijke dekking. Brokking zoekt daarom ondernemende journalisten die voor 150 euro per maand licentiehouder willen worden van nieuwsover.nl/plaatsnaam. ‘Als journalist krijg je dan je eigen nieuwsportal inclusief hosting en ondersteuning. De opbrengst van de advertenties gaat volledig naar de licentiehouder. Ze hoeven dus geen percentages af te dragen, zoals bij andere sites’, zegt Brokking.

Voor Hartog van nederlandnieuws.nl is journalistieke ervaring geen vereiste om een lokale nieuwssite te exploiteren. ‘Nieuws pluk je als beheerder van het internet. Maar het is wel fijn als je correct Nederlands kunt spellen.’ Hartog stelt dat zijn concept zich onderscheidt door de lage drempel om in te stappen. ‘Bij andere franchiseconcepten betaal je al snel vijf- tot tienduizend euro. Bij mij bedragen de kosten afhankelijk van je jaaromzet minimaal honderd euro en maximaal vijfhonderd euro per maand.

Maik Bouw, opgeleid als levensmiddelentechnoloog, is zo’n franchisenemer van Hartog. Hij exploiteert de site leeuwardennieuws.nl. ‘Sinds december 2009 ben ik ermee bezig. Dat doe ik samen met een aantal vrijwilligers’, zegt Bouw. Hij hanteert naar eigen zeggen journalistieke principes en maakt veel gebruik van tips van lezers voor nieuwsberichten. In 2010 leverde de site hem netto vijftienduizend euro op.

Een derde initiatief is nieuws.nl. Dat bestaat sinds 2002. Ton Visser is een van de drijvende krachten achter de site die in 2008 een pilot voor lokaal nieuws startte in Wijchen. Visser: ‘Ik verbaasde me erover dat er op lokaal nieuwsniveau niets was. Daar zag ik een kans om nieuws.nl te onderscheiden van bijvoorbeeld nu.nl.’

In Wijchen ging een journalist aan de slag zodat er naast automatische berichten ook ‘eigen’ lokaal nieuws verscheen op de site. Al spreekt Visser liever van een verslaggever. Journalist is een zware term vindt hij. ‘Na vijf maanden was er een bereik van 25 procent van de 40.000 inwoners van Wijchen. Dat is interessant voor adverteerders’, zegt Visser. Inmiddels zijn er tien lokale sites die onder nieuws.nl vallen en het streven is om landelijke dekking te krijgen. Als franchisenemer van nieuws.nl genereer je inkomsten met de verkoop van advertenties. De entree fee is ‘enkele duizenden euro’s’ en de licentie fee bestaat uit een vast- en variabel deel.

In Nijmegen is er een franchisenemer van zowel nieuws.nl als nederlandnieuws.nl actief. Visser is niet bang voor concurrentie. ‘Wij hebben een sterke moeder (nieuws.nl) achter de lokale sites. Daarbij wordt de koek op printgebied verdeelt tussen verschillende lokale sufferdjes. Waarom kan dat online niet?’, aldus Visser. En concurrentie van de grote jongens? ‘Die zijn groot maar niet zo wendbaar. De CEO van TMG wordt afgerekend op resultaat en schiet een project af als het op korte termijn niet rendabel is’, zegt Visser.

Van de grote mediabedrijven is zowel TMG als Wegener een project gestart waarin lokale journalistiek centraal staat. Zij leunen zwaar op ‘burgerjournalisten’ voor de hyperlokale berichtgeving. Na een pilot is TMG bezig een landelijk dekkend netwerk van platforms te creëren. Concurrent Wegener is bezig met een online project voor lokaal nieuws onder de noemer dichtbijbrabant.nl waarbij niet minder dan drieëntwintig sites voor hyperlokaal nieuws zijn gelanceerd. Burgers kunnen zelf nieuws op de site zetten en redacteuren van BN/De Stem houden in de gaten wat eventueel bruikbaar is voor de krant.

TMG ontving voor het project Dichtbij 393.810 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers. HDC Media, onderdeel van TMG, kreeg 232.500 euro uit dit potje. Wegener onderdeel BN/De Stem zag een aanvraag gehonoreerd en kreeg 222.227 euro. Visser van Nieuws.nl diende ook een aanvraag in maar hij ving bot. Hij weet niet waarom zijn aanvraag niet succesvol was en die van TMG en Wegener wel. ‘Misschien omdat wij geen journalisten of lobbyisten zijn?’

Het toeval wil dat zowel het project van TMG als Wegener in dezelfde periode van start zijn gegaan en nagenoeg dezelfde titel meekregen. Het project TMG heet Dichtbij.nl en dat van Wegener DichtbijBrabant.nl. Daarop stapte Wegener naar de rechter maar haalde onlangs bakzeil. De concurrentiestrijd om de naam is nu gestreden. Nu die om de online nieuwsconsument en adverteerder nog.


——-

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.