word studentlid

— vrijdag 6 mei 2011, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Oefening baart kunst!

Monique van Loon (22) miste – op 14-jarige leeftijd – een Nederlandse meidenwebsite, gemaakt door iemand uit de doelgroep. Ze begon er zelf een. Het bleek een gat in de markt. Laatste wijziging: 17 april 2014, 15:48

In 2002 zette Monique van Loon de website Divided.nl op. ‘Bedoeld als een plek op internet waar jonge meiden het over fashion, beauty en lifestyle kunnen hebben. Er bestond in Nederland namelijk nog geen enkele meidenwebsite die werd gemaakt door iemand uit de doelgroep zelf. Er waren uitsluitend Engelstalige sites, of sites die gemaakt werden door volwassenen.’

Divided.nl werd na een half jaar een succes. Kranten, tijdschriften, radio en tv wilden weten wie ‘het meisje achter de website’ was. In augustus 2005 onderging de site een restyling en kreeg een nieuwe naam: Minettes.nl. Vanaf toen ging het hard, herinnert Van Loon zich. Ze kreeg steeds meer bezoekers en media-aandacht. In 2006 telde de site 9000 visits en 500.000 hits per dag.

Van Loon: ‘Het was veel werk, maar het gaf absoluut voldoening.’ Datzelfde jaar werd ze benaderd door het internetbedrijf Yourscene; ze zagen in Minettes.nl een potentiële nieuwe loot aan de ‘scene’-stam. De website werd overgenomen en in een nieuw jasje gestoken. Het resultaat is Girlscene.nl. De site trekt maandelijks 1,1 miljoen unieke bezoekers.

Na acht jaar – begin 2011 – besloot Van Loon te stoppen als hoofdredacteur. Inmiddels is ze werkzaam als freelance journalist. Ze werkte als webredacteur voor NU.nl, is social media expert voor Rabobank Nederland, online manager van BOEG (onderdeel van Rabo) en culinair blogger voor VrouwOnline.

‘Ik heb vier maanden op de School voor Journalistiek Tilburg gezeten. De opleiding paste echt niet bij me; de manier van leren, de stof, de aanpak en de leraren. Ze vonden het raar dat ik al een website had en keken neer op modejournalistiek. Ik was 19 en dacht: Ik waag de sprong in het diepe en kies voor fulltime werken voor Girlscene. Als dat mislukt, ga ik wel opnieuw studeren, ik ben nog zo jong. Dat is een hele goede keus gebleken. Het heeft mijn werk zelfs goed gedaan, denk ik. Ik heb een frisse kijk en niets uit boeken geleerd. Praktijkervaring vind ik belangrijker. Er is nog nooit gevraagd naar mijn studieachtergrond, wel altijd naar mijn werkervaring. In combinatie met mijn leeftijd zorgt het soms wel voor grappige situaties. Ik word wel eens aangezien voor een stagiaire. Ik ben zelfs een keer aangezien voor het “koffiemeisje”. Maar ik hoor vaker dat mensen mijn “verhaal”wel interessant vinden; ze willen er altijd meer van weten. Een betere binnenkomer heb je niet, zeker als men een dame op leeftijd verwacht.’

‘Door alle freelance klussen kan ik prima leven. Daarnaast heb ik bij Girlscene.nl wel wat opgebouwd. Ik ben ook wel zakelijker en commerciëler geworden. Vroeger vond ik alles leuk, maar was ik vaak nog naïef. Je moet ook commercieel kunnen denken. Daar ben ik beter in geworden. Ook mijn schrijfstijl is veranderd en mijn niveau verbeterd, ondanks dat ik geen studie heb gedaan. Practice makes perfect! Ik wil me nu vooral op social media richten. Mijn expertise voelt voor mij als natuurlijk, maar is voor veel bedrijven een eye-opener.’


——-

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.