nwzer: ‘De Uber van de journalistiek’
“Het aandachtsmodel is kapot.” Met die woorden trapt Karim Maassen af wanneer Villamedia hem vraagt naar zijn journalistieke start-up nwzer. Media die op hun website artikelen omhullen met advertenties, zijn volgens Maassen snel geneigd zich alleen nog maar op de cijfers te richten. “Omdat ze per klik of view betaald krijgen storten ze zich op inhoud die weinig tijd kost om te maken, zoals lollige lijstjes en clickbait. Kwaliteit leveren heeft niet meer de hoogste prioriteit.”
En dat moet anders, vindt communicatiestrateeg Maassen. Zijn oplossing: de wijsheid van de massa (’the wisdom of the crowd’) inzetten om artikelen te schrijven. “Je kunt het vergelijken met de manier waarop Wikipedia te werk gaat. Gebruikers vullen daar encyclopedie-bijdragen aan en verwijderen fouten”, aldus Maassen. “nwzer voegt daar kunstmatige intelligentie aan toe. Ik noem het in mijn elevator pitch ook wel ‘de Uber van de journalistiek’.”
Algoritme-journalistiek
Journalisten (en vooral ook burgerjournalisten) doen via nwzer los van elkaar verslag van een gebeurtenis. Vervolgens maakt een algoritme een afweging van de gerapporteerde feiten. “Als veel journalisten een feit noemen, zoals de plaats waar de gebeurtenis plaatsvindt, dan interpreteert het algoritme dat feit als waar. Ieder feit dat je rapporteert wordt vergeleken met verslagen van andere journalisten. Dat maakt het bijna onmogelijk om desinformatie te verspreiden.”
Naast kunstmatige intelligentie zet nwzer ook in op het gebruik van blockchain-technologie. Dat is als het ware een netwerk van computers dat gezamenlijk een boekhouding bijhoudt. Vindt er een wijziging in die boekhouding plaats, dan controleren alle computers in het netwerk of die wijziging volgens de regels is verlopen. Maassen: “Ook dat maakt frauderen en dus het verspreiden van nepnieuws moeilijker.”
Journalistiek van de gebruiker
De kunstmatige intelligentie achter nwzer combineert uiteindelijk alle bijdragen van verschillende auteurs tot één verhaal. Bij een eerste pilot met nwzer liet Maassen een groep burgerjournalisten op deze manier een voetbalwedstrijd verslaan. De verslaggevers bezochten de wedstrijd en hielden op hun smartphones bij wat hen opviel, zoals standen, scores en overtredingen. nwzer liet die informatie samensmelten tot een artikel.
User-generated news, noemt Maassen het product dat nwzer levert. Dat daar interesse in is blijkt uit het feit dat Google bij zijn meest recente Digital News Initiative-ronde ruim 46.000 euro in nwzer stak. Maassen is daarnaast ook in gesprek met het European Journalism Centre en Media Valley, een in 2015 opgericht Limburgs initiatief dat zoekt naar vernieuwing binnen de media en de journalistiek.
Early days
nwzer moet in de toekomst dienst gaan doen als persbureau. Artikelen die het algoritme maakt gaan in de verkoop. Hoe de inkomsten die dat oplevert vervolgens verdeeld worden onder journalisten is nog niet duidelijk. “We richten ons eerst op het maken van de content. In een tweede fase gaan we nadenken over hoe we de makers betalen. Omdat de blockchain bijhoudt wie wat gemaakt heeft kunnen we zo tokens toekennen. Die kunnen makers vervolgens verzilveren.”
Maassen richt zich met nwzer vooral op burgerjournalisten, maar wil ook professionals bedienen. Hij benadrukt echter dat het nog early days is voor start-up. “In maart of april gaan we beginnen met onze eerste grote test. Als alles volgens plan verloopt gaan we in september live, met een test waar iedere journalist aan mee kan doen.”
Praat mee
1 reactie
Karim Maassen, 7 februari 2018, 17:08
Wie geinteresseerd is in deelname aan de alpha-test binnenkort, kan zich aanmelden via https://www.producthunt.com/upcoming/nwzer of http://nwzer.com.