mgm nvj maart

— donderdag 28 mei 2015, 20:40 | 0 reacties, praat mee

‘NPO nog niet klaar voor online’

‘NPO nog niet klaar voor online’

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) schiet technisch tekort om kijkers van Uitzending Gemist gepersonaliseerde aanbiedingen te doen zoals Netflix op basis van kijkgedrag kan. Laatste wijziging: 29 mei 2015, 10:19

Dit zei bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de NPO donderdag tijdens het NVJ-debat Wat wil de NPO? in Hilversum.

Hagoort erkent dat NPO.nl technisch veel beter moet worden in het sturen van kijkers door het publiek goede suggesties te doen nadat ze een programma hebben teruggekeken. “Onze content en data-verzameling is daarvoor niet goed genoeg op orde’‘, schetste Hagoort de problematiek.

“We zijn vooral goed in het aanbieden van catch-up televisie, waar mensen snel iets terugkijken om bij te blijven, maar we zijn niet goed in het online aanbieden van complete series.’‘

Evenmin beschikt de NPO over de rechten van onder meer dramaseries als Penoza, Vuurzee en Flikken Maastricht om ze langer dan zeven dagen na uitzending gratis online aan te bieden. “Het is raar dat kijkers wel een recente aflevering van Penoza terug kunnen zien, maar niet een heel vorig seizoen’‘, zei Hagoort.

De omroepbestuurder houdt vast aan zijn plan om NPO.nl in samenwerking met de omroepen sterker te maken. ‘‘We hebben een centrale plek nodig om te zorgen dat het een goede en vindbare VOD-dienst wordt.’’ Op dit centrale digitale plein mag het publiek na zeven dagen best de portemonnee trekken, vindt Hagoort. “Vroeger was de dvd van Swiebertje na uitzending ook niet voor niets voor de belastingbetaler. Alleen programma’s als Radar en Zembla blijven onbeperkt gratis. Voor sommige series zal extra betaald moeten worden, maar wel graag bij de NPO. We gaan niet onze best bekeken programma’s als Flikken Maastricht verkopen aan Netflix. We moeten voorkomen dat Netflix bij ons aan cherry-picking gaat doen.’‘

NPO-baas Henk Hagoort liet doorschemeren dat omroepen waarschijnlijk toch programma’s op hun eigen sites mogen blijven aanbieden. “Daarover zijn we nu in gesprek”, aldus De Telegraaf

Tekst: Nico Postma

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.