Weer restyling Vrij Nederland
Vrij Nederland heeft vanaf vandaag een nieuw uiterlijk. Het opinieweekblad is 16 pagina's dikker, op groter formaat en gedrukt op beter papier, voor dezelfde prijs. VN verschijnt voortaan op donderdag, om beter aan te kunnen sluiten bij de actualiteit. De vormgeving (een ontwerp van Loes Koomen, ook verantwoordelijk voor Het Parool en Hollands Diep) is geheel vernieuwd. Ook het logo is nieuw.
Het oude beeldmerk VN in rode letters maakt plaats voor ‘Vrij Nederland’, breeduit op de cover, schuin en in een klassieke letter, die het blad vroeger, toen het nog op krantenformaat verscheen, ook voor de koppen gebruikte.
Voor deze restyling –de vierde in negen jaar– ontving Vrij Nederland een flinke kapitaalinjectie van de uitgever. Het opinieweekblad moet daarmee weer het paradepaardje van de Weekbladpers worden. Doelstelling is om in twee tot drie jaar een oplage van 65.000 te bewerkstelligen.
‘Ambitieus. Maar we moeten een eind komen’, zegt hoofdredacteur Frits van Exter. De laatste tien jaar daalde de oplage van VN gestaag en schommelt nu rond de 45.000 (betaalde) exemplaren.
Lees het hele interview met Frits van Exter in het laatste nummer van Villamedia magazine.
Luister naar Mediazaken op BNR waar Frits van Exter in discussie gaat met met Xandra Schutte van De Groene Amsterdammer (voorheen VN) en Maarten Huygen, chef opinie van NRC.
Praat mee