— donderdag 15 september 2011 15:11 | 11 reacties , praat mee

Multiculti-tv bevordert segregatie

Programma’s over de multiculturele samenleving. Wie zit daar nog op te wachten anno 2011? De jonge, hoger opgeleide allochtoon niet, denkt journalist Sahar Jahish. ‘Het laatste wat ik wil is een programma waar ik in het hok van een allochtoon gestopt word.’

Laatste wijziging: 25 september 2011, 12:11

In een tijd dat ‘multicultureel’ een vies woord is, politici hel en verdoemenis uitspreken over deze samenleving, ploetert Multicultureel Televisie Nederland, MTNL, vrolijk voort met tv-programma’s speciaal voor de allochtone kijker. Sinds algemeen directeur en hoofdredacteur, Bart Römer, het stokje heeft overgedragen aan zijn plaatsvervanger Jos Campman, is het een en ander veranderd in de toko. Met name de programmering is minder geitenwollen sokken-achtig, maar de basis blijft hetzelfde; programma’s over de multiculturele samenleving. De vraag is of allochtonen überhaupt zitten te wachten op programma’s over zichzelf? Anno 2011 denk ik van niet.

Ondanks dat de beoogde doelgroep van MTNL’s programma ‘FullColor’ de 35-plusser is, lijkt het programma ook aantrekkelijk gemaakt voor jongeren en jongvolwassenen. Dit waarschijnlijk omdat deze groepen het Nederlands beter beheersen en meer deel uitmaken van de Nederlandse samenleving dan hun ouders. Toevallig behoor ik ook tot deze groep. En het laatste wat ik wil is een programma waar ik in het hok van een allochtoon gestopt word. Aan de ene kant wil de samenleving dat we in de massa opgaan, ons aanpassen, het liefst assimileren. En aan de andere kant wil MTNL ons meer dan ooit tevoren bewust maken van ons anders zijn. De jonge allochtonen hebben min of meer hun weg gevonden in Nederland. Ze zijn steeds vaker hoog opgeleid en hebben minder binding met het land van herkomst dan eerder generaties. Ondanks het feit dat ze goed geïntegreerd zijn, moeten ze vaak opboksen tegen vooroordelen in de maatschappij. In hun drukke bestaan is tv kijken een vorm van ontspanning en amusement. Dan wil je niet weer in het allochtonenhoekje gedrukt worden. 

MTNL schrijft in haar jaarverslag dat ze een bijdrage wil leveren aan meer inzicht, begrip en betrokkenheid. Dat is erg idealistisch en idealen moet je ook hebben, maar hoe doe je dat als je, laten we het programma FullColor nemen (een realistisch programma over de allochtone inwoner van de Randstad) interviewkandidaten alleen maar uit allochtonen, de zogenaamde gesubsidieerde TSMA-groep; Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen/Arubanen bestaan? Dan ben je al niet divers genoeg, want als je naar de steden kijkt waar dit uitgezonden wordt, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam, dan weet je dat in die plaatsen heel veel verschillende groepen woonachtig zijn. Verder, vind ik het scheiden van allochtonen en autochtonen op tv segregatie verder in hand werken. Hoe wil je begrip en betrokkenheid creëren als de autochtone Nederlander niet vertegenwoordigd is in programma’s? Het op zoek gaan naar een gekleurde interviewkandidaat is erg geforceerd en zal nieuwe- en oude Nederlanders niet dichter bij elkaar brengen. Het creëert geen betrokkenheid, het geeft geen inzicht, want wat voor inzicht wil je bieden aan nieuwkomers over nieuwkomers? En begrip? Er is al genoeg begrip tussen allochtonen onderling.

Hoe gek het ook mag klinken uit de mond van een allochtoon. Voor mij hoeven er geen speciale programma’s gemaakt te worden. Ik ben zeer tevreden met het huidige aanbod op televisie. Ik zie gemeenschapsgeld liever besteedt aan maatschappelijk relevante items in plaats van geforceerd de leuke kant van multiculti Nederland te laten zien.

Aan allochtonen die roepen dat ze meer kleur op tv willen; wees je bewust van het feit dat je in een land woont waar meer witte Nederlanders wonen dan kleurlingen. En kijk naar de inhoud in plaats van het plaatje.

Aan mediamakers/journalisten heb ik het verzoek om te stoppen met het eeuwige gemekker over diversiteit. Zie alsjeblieft in dat we niet in een hok gestopt willen worden en interview ons vanwege ons verhaal of expertise in plaats van onze kleur. 

Sahar Jahish vertrok als 5-jarige uit Afghanistan vanwege het werk van haar vader. Toen ze 9 was kwam ze naar Nederland. Ze is freelance journalist voor o.a. NieuwWij.nl, ex Ponto Magazine en BN/De Stem.  

 

Bekijk meer van

NVJ LID 26-05

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

11 reacties

Jos Campman, 15 september 2011, 16:37

De conclusies in het stukje van Sahar Jahish over tv-productiebedrijf MTNL en de publieke omroep als geheel snijden geen hout, omdat ze deze trekt op basis van aantoonbaar onjuiste feiten.
MTNL maakt geen programma’s speciaal voor allochtone kijkers, maar juist voor een zo breed mogelijk publiek. Programma’s over de multiculturele samenleving gaan niet alleen over allochtonen, maar juist over iedereen die deel uit maakt van die samenleving. MTNL wil allochtonen niet bewust maken dat ze anders zijn en in een hokje stoppen, maar laat juist zien dat ze deel uitmaken van hun stad en hun land. Publieke tv is niet bedoeld voor ‘louter ontspanning en amusement, maar heeft nadrukkelijk de taak te informeren, inzicht te geven en betrokkenheid te bevorderen. Bij MTNL komen niet alleen Nederlanders aan het woord met roots in Turkije, Suriname, Marokko en Antillen; ook andere sterk vertegenwoordigde groepen als Kaap-Verdianen, Chinezen, Vietnamezen en zeker ook autochtone Nederlanders komen aan bod.
Janish heeft wel gelijk dat veel jonge en goed opgeleide allochtonen nog steeds moeten opboksen tegen vooroordelen. Vanuit die wetenschap maakt MTNL programma’s. Zoals Janish zelf ook voor diversiteitssites schrijft.
Het is lastig een betoog te weerleggen dat uit gaat van onjuistheden. Maar dat MTNL een taak heeft binnen de publieke omroep moge blijken uit enkele citaten:
Ton F. van Dijk, hoofdredacteur AT5: ‘Voor ons zijn de programma’s van MTNL cruciaal om alle Amsterdammers goed te bedienen.’
Lennart van der Meulen, directeur VPRO: ‘Het is moeilijk een multicultureel netwerk op te bouwen. MTNL heeft dat voor elkaar gekregen en wij zouden gek zijn als we daar geen gebruik van maken.’
Allard Berends, directeur Omroep Flevoland: ‘Ik ontmoet in MTNL-programma’s mensen die ik anders nooit ontmoet. Wij hebben die expertice niet, MTNL wel.’
Suzanne Heering, presentator AT5: ‘Wij dachten dat we er waren met enkele donkere presentatoren. Maar ik kom door MTNL nu mensen tegen die ik helemaal niet kende. Er gaat een wereld voor ons open.’

Jos Campman is hoofdredacteur/directeur van MTNL

Erena, 15 september 2011, 20:21

Helemaal eens met journaliste Sahar! Ondanks dat ik zelf van Turkse afkomst ben, herken ik mij absoluut niet in de multiculturele televisie. Ik wil naar programma’s kijken die ik leuk vindt, waar ik interesse in heb en niet voordurend geconfronteerd worden met het feit dat ik ‘allochtoon ben’. Waar ik mij ook aan kan irriteren, dat als er een keer een praatprogramma op televisie is, met een multicultureel format,  het altijd over de problemen gaat in de multiculturele samenleving. Terrorisme, islam en al dat andere gezeur! Alsof ik elke dag naar mijn werk ga en loop te piekeren over de Islam of discriminatie in Nederland. Een voorbeeld van programma’s die het naar mijn idee goed doen, zie ik toch meer bij de commerciele zenders. Programma’s zoals: Wie is de Chef, Hollands Next Topmodel of Expeditie Robinson waarin je vaak gemixte gasten ziet, zonder dat het ‘allochtoon’ zijn er dik bovenop ligt. Dit in tegenstelling tot de Publieke Omroep waarin je als kijker ziet dat het duidelijk geforceerd is.

SaharJahish, 16 september 2011, 00:58

Beste heer Campman,
Wat fijn dat u reageert alleen jammer dat u in een journalistieke valkuil trapt en daarmee een doodzonde begaat, namelijk het verkeerd spellen van mijn achternaam. Enfin, ik zal inhoudelijk reageren op uw reactie.
1. Ik heb het hier over het programma FullColor waarover in het jaarverslag van uw bedrijf staat dat het voor de allochtone kijker is bedoeld. Hieruit kan ik twee dingen concluderen: of u loopt achter de feiten aan of uw jaarverslag klopt niet.
2. Uw programma FullColor gaat alleen over de TSMA-groep en niet over iedereen die deel uitmaakt van de multiculturele samenleving. Als dat zo was, dan hadden we vaker autochtone Nederlanders, Iraniërs, Ghanezen, Italianen, Grieken etc. gezien.
3. Door mensen extra uit te lichten laat u niet zien dat ze deel uitmaken van hun stad of land, maar presenteert u ze als tropische dieren .
4. Ik schrijf niet voor diversiteitssites. ex Ponto is een blad dat geïnteresseerden informeert over de herkomstlanden van de schrijvers, die veelal vluchtelingen zijn. Het gaat niet over de multiculti samenleving.
5. Dank u wel dat u de citaten van uw site hier hebt geplakt. Ik heb ze al gelezen. Ze laten precies zien hoe de gemiddelde witte tv-maker denkt over multiculti-programma’s. Namelijk dat ze geen flauw benul hebben van wat de hoogopgeleide allochtoon bezighoudt.

@Erena, dank je wel voor je bijval. Ik kijk zelf ook het liefst naar commerciële tv.

Mediaterra, 16 september 2011, 10:12

Het onderwerp vindt ik van cruciaal belang. De vanzelfsprekendheid van de ‘multiculti’ samenleving vind ik zelf een belangrijk doel, maar hoe kom je daar? Want we zijn er nog niet, hoor!
MigrantenTV, nu productiehuis MTNL heeft daar een grote rol in gespeeld, maar het kan ook zijn dat het nu anders moet. Multiculti omdat het moet of omdat het (cumulatief) gesubsidieerd wordt (MTNL/NTR) vind ik zelf ook absurd. Als ik uitspraken hoor zoals ” Er is slechts geld om iets te maken over moslim vrouwen, Turks of Marokkaans, verder niet” vind ik dat tenenkrommend. Aan de andere kant de onwetendheid over hoe de pluriforme samenleving in elkaar steekt en wie daar welke rol in speelt is nog steeds ENORM! Laten we een manier vinden om enerzijds de (etnische) makers zelf en anderzijds het publiek ruimte te geven. Daarom zijn de commerciële omroepen daar heel relaxt in, het gaat om kijkcijfers en reclamegeld, de kleur doet het niet toe. De publieke omroepen zouden ook zo’n “nonchalance” moeten hanteren, maar dan wel in combinatie met brede thematische uitgangspunten.
Zullen we een keertje een mooie middag organiseren, wat mij betreft met oa. collega’s van de (lokale, regionale, landelijke) publieke EN commerciële omroepen. Om dan zo belangeloos en zo eerlijk mogelijk met elkaar in gesprek te gaan en misschien om een kleine manifesto op te stellen?
SENZA PELI SULLA LINGUA zeggen we in het Italiaans, “zonder haar op de tong”!

Daniela Tasca - programmamaker - Amsterdam

M. Bergschild, 16 september 2011, 22:09

Waar programma’s als 1Vandaag en Nieuwsuur vaak moeite hebben om ‘gewone’ allochtone mensen in de uitzending te krijgen (experts en vox-poppers even niet meegerekend), begeeft MTNL zich bijna dagelijks in straten en wijken die andere omroepen bewust of onbewust links laten liggen. En waar een item over een achterstandswijk bij de publieke omroep vaak wordt gevuld met soundbites van de ‘standaard-aso-Marokkaan-Ali’ en een verslaggever die nog net niet met een helm en kogelvrijvest rond loopt in Slotervaart of Kanaleneiland, kijkt MTNL verder om uit te vinden waar de kern van een bepaald probleem ligt. Kritisch en betrokken bij de samenleving. Dit doet men inderdaad onder het mom van ‘een ander divers geluid’, maar ook met een gedegen en onderbouwd feitenonderzoek van de onderwerpen in de Full Color reportages waardoor het programma ook erg interessant is voor autochtonen. Juist om deze reden wordt men gerespecteerd door de allochtone gemeenschap in de randstad en komt MTNL met items en vooral access waar andere televisierubrieken jaloers op kunnen zijn. Full Color komt niet voor een paar snelle quotjes of soundbites, maar is er altijd in de wijk. Verder is het programma Z.O.Z. met Anil Ramdas een volwassen praatprogramma met sterke gasten en onderwerpen. Het productiehuis geeft jonge talentvolle televisiemakers met een verschillende etniciteit de kans kwaliteitsprogramma’s te maken voor een breed publiek (niet alleen voor de TSMA-groep). Ook enkele genormeerde verslaggevers hebben gekozen voor MTNL, boven de landelijke omroepen, omdat ze de waarde en het maatschappelijk belang van het productiehuis inzien. Totslot, als je inhoudelijk kijkt naar de uitzendingen, doen ze totaal niet onder voor andere rubrieken in zijn soort die met veel meer publiek geld gemaakt worden. Ik zou daarom zeggen dat het bestaansrecht van MTNL niet alleen te verdedigen valt, maar ook toe te juichen is. Ik zou zeggen verslaggevers, eindredactie en hoofdredactie ga zo door met jullie goede werk en laat je niet demotiveren door het bovenstaande artikel. Jullie uitzendingen worden gewaardeerd door een grote groep mensen!

Bernadette de Wit, 18 september 2011, 16:25

Sahar Janish heeft gelijk.
Zelf gebruik ik het woord allochtoon alleen voor ongeletterde immigranten uit niet-westerse landen, zeg maar de achterstandsgroepen die in de newspeak van de PvdA een ‘verrijking’ heten te zijn. Maar bijvoorbeeld jou of mijn Ghanese vriendin, die journaliste is, of een andere vriendin, geboren in Duitsland (werkt in de gehandicaptenzorg) of mijn Marokkaanse schoonzus (juriste): dat soort mensen noem ik nooit allochtoon, maar Nederlander. Met de wens om koppelteken-Nederlander te worden genoemd kan ik prima leven. Dit spraakgebruik werkt goed vind ik zelf. Ook bij hoog opgeleide immigranten in dienst van de antidiskriminaatsie-industrie, de multikul dan wel de jihaad of andere varianten van haters. Die behandel ik gelijk aan types als Jos Campman. Dat zijn de lui die verdienen aan het bizarre circus waar jij terechte kritiek op levert.  Laten wij het woord allochtoon daarom niet meer op jou toepassen, maar alleen nog op Edsel de stadswacht en zijn lotgenoten.

Hans Laroes, 20 september 2011, 11:27

geheel eens met de strekking van Sahars betoog. we zijn wel een paar fases verder. Zie FunX -als voorbeeld van- allang bestaand eigentijds denken: multiculti zo uit moeten zijn, en crossculti moeten zijn geworden

Fransjen@telfort.nl, 20 september 2011, 22:22

Sahar valt in de klassieke valkuil dat diversiteit positieve discriminatie voor allochtonen zou zijn. Het gaat juist om het aanvullen van het beeld dat de klassieke omroepen en dagbladen veelal brengen, mogelijkheden om eigen verhalen te maken en het aan het woord laten komen van werkelijk iedereen in de informatieve rubrieken. Het is gewoon niet meer van deze tijd dat er bijna alleen maar oudere witte mannen te zien zijn in met name de informatieve programma´s. Ik maak me daar wel druk om al was het maar omdat mij met name de publieke omroep lief is en die uitsterft als dit niet verandert. Diversiteit is juist een creatieve uitdaging die iedere maker vanzelf zou moeten oppakken. Pas dan bestaat het niet meer.

mooiuitzicht, 21 september 2011, 13:27

Het is moeilijk om inhoudelijk te reageren op het “stukje” van Sahar “hachich”, (valkuil). Googell ff op Jos Campman, snot neus. Mevr. “Hachich” is een gefrustreerd nakomeling van gevluchte ouders. Dit soort pubers zet zich meestal af tegen zijn afkomst en alles wat verschilt van het land van ontvangst. recente voorbeelden zijn te over; H. Ali, E. Jami, E, Elian… I.t.t tot gefrustreerde vluchteling-kinderen, zijn nakomelingen van arbeidsmigranten (allochtonen)trots op hun roots. zij kennen hun geschiedenis. MTV/ MTNL heeft in de 27/28 jaar van haar bestaan een belangrijke rol vervuld in het levendig houden van deze herinneringen en bijgedragen aan de participatie van die nakomelingen (allochtonen) in deze samenleving. MTNL is GÉÉN allochtone productie huis voor mocros, suris, turkies en antillos, zo als mevr, snot neus beweert. MTNL kijkt verder dan de gemiddelde neus lang is. MTNL is en was een podium voor mensen die niet gehoord werden; zwart, bruin, geel of room- blank, het podium MTNL had altijd een KRITISCH luisterend oor. Ken je/ onze geschiedenis PUBER.

Hans Laroes, 21 september 2011, 14:49

@mooiuitzicht. zou het niet beter zijn zo’n simpel stukje tekst als dat van u van uw echte naam te voorzien? dit soort anoniem disrespectvol gedrag hoort hier mijns inziens niet. open vizier graag

Samira, 21 september 2011, 15:39

Ik denk dat de mensen die hier zo fel op reageren bang zijn dat er aan hun poten gezaagd wordt. Het enige wat Sahar hier probeert te zeggen is dat we de benadering van omgaan met diversiteit in de samenleving moeten herzien. En ik moet haar daarin gelijk geven. De jaren ’80 benadering van MTNL past niet meer in de huidige ‘global world’ waarin we leven. MTNL heeft in haar tijd zeker een functie gehad. Het heeft allochtonen in de tachtiger jaren een stem gegeven in het medialandschap wat toen compleet wit was. Maar voor alles in het leven is er een tijd van komen en een tijd van gaan. Allochtonen zijn niet meer afhankelijk van de barmhartigheid van multiculti tv. De tweede generatie weet z’n weg naar de media prima te vinden. Een dame uit de tweede generatie maakt hier gebruik van dit medium om haar stem te laten horen, daar heeft ze MTNL niet voor nodig gehad. Laten we dat omarmen in plaat van afschieten, het laat juist zien dat MTNL zijn taak heeft volbracht en zichzelf overbodig heeft gemaakt. Ik trek mijn multiculti harnas ook uit! Lange leven John Williams!