‘Misschien wel een midlifecrisis’
Voor het eerst van zijn leven solliciteerde stylist, journalist en ondernemer Bastiaan van Schaik op een baan. En hij kreeg hem: sinds 1 december is hij adjunct hoofdredacteur online bij Libelle. We spreken hem op zijn eerste werkdag: ‘Mijn hele leven heb ik zelfstandig gewerkt. Vandaag beleef ik hier bij Sanoma een spoedcursus corporate lifestyle en het is vet gaaf voor de grootste vrouwentitel te mogen werken. Het blad heeft 320.000 abonnees en anderhalf miljoen unieke bezoekers online.’
Hoe kwam hij er zo bij te solliciteren; Libelle is toch een beetje de tuttige oudere zus van Jackie (waar Van Schaik eerder hoofdredacteur was)? ‘Jackie werd gelezen door voetbalvrouwen. Het was high-fashion en schreeuwerig – daar zit niet iedereen meer op te wachten. Zelf heb ik dat ook wel gezien. Mode is dood. Gewoon dood. Als je de zoveelste Chanel-jurk in handen houdt heb je het op een gegeven moment gehad. Ik werkte met topmodellen als Doutzen Kroes. Vet leuk allemaal, maar ik ben er klaar mee.’
Het past volgens Van Schaik in zijn veranderde lifestyle. Na een maagverkleining dit jaar vlogen er tientallen kilo’s af (wie bewijs wil kan zijn onderbroekfoto’s - van voor, en na - bekijken op Instagram). ‘Daar hoort bij dat ik een regelmatiger leven moet leiden. Ik bouw mijn activiteiten als ondernemer af en ga volledig voor Libelle. Of ik daarvoor financieel een stapje terug moet doen? Mwah, dat hoort er dan maar bij. Ha, ha, misschien heb ik wel een midlifecrisis.’
Wat kunnen de dames verwachten van Libelle online, en vooral van Libelle tv? Van Schaik: ‘Libelle maakt nu een half uur televisie per dag, met iedere dag drie verse items. Dat gaan we uitbreiden. Ik verheug me ontzettend op de ontwikkeling van nieuwe producties, met bijvoorbeeld een langer lopende natuurserie, van misschien wel een jaar. Het leuke aan Libelle is dat het overal over kan gaan: tuinieren, dierenverzorging, noem maar op. Maar eerst gaan we kijken wat voor gevoel Libelle tv in 2017 moet krijgen. Ik ben heel benieuwd wat de producenten gaan pitchen. We werken met grote maatschappijen als IDTV en I Care Producties, maar het leuke van online tv is dat je ook met kleine maatschappijtjes kunt werken. Het is nog een beetje pionieren, zoals in de jaren 60, toen de televisie net opkwam.’
Praat mee