foj 2019

— zaterdag 21 april 2012, 12:21 | 0 reacties, praat mee

Met HP/De Site de lucht in

Op 25 april verschijnt de eerste editie van opiniemaandblad HP/De Tijd. Tegelijk gaat het ‘eerste online magazine’ HP/De Site de lucht in. Uitgever Audax en hoofdredacteur Frank Poorthuis geloven in de overstap naar internet.

Waarom gaan jullie een maandblad maken?
Hoofdredacteur Frank Poorthuis: ‘In het weekblad zit het niet meer. Dat ding gaat verdwijnen. Ik denk dat ook de andere opinieweekbladen zich zorgen maken. We beginnen opnieuw. Met in de rug de decennialange ervaring en traditie van Haagse Post en De Tijd – die zelf ook in verschillende vormen verschenen. Ik ben een optimist en geloof in de titel; zelfs al zouden we verschijnen via een lichtkrant. Het gaat om de inhoud, niet om de drager. En we gaan een bijzonder mooi maandblad maken met 140 pagina’s per nummer.’

Hoe gaat de inhoud eruit zien?
Redacteur Roelof Bouwman: ‘Een opiniemaandblad bestaat nog niet. We leggen de lat heel hoog en we gaan proberen om geregeld hét definitieve interview te brengen of dé ultieme analyse te geven.’ Voor het eerste nummer is Bouwman zelf bezig met een essay onder de werktitel ‘Zuidelijk Theater’, dat stelt dat het politieke epicentrum van ons land eigenlijk in Zuid-Nederland ligt. ‘De ouderenpartijen vonden er hun oorsprong, de LPF ontstond in Brabant en de NSB floreerde het beste in Limburg.’
Poorthuis: ‘Het DNA van HP/De Tijd nemen we mee naar de maandelijkse editie. En we hebben nieuwe columnisten als Naema Tahir (over maatschappij en politiek) en Jaap Toorenaar (reclamewereld).’

Wat gaan jullie doen op internet?
Poorthuis: ‘We gaan een online magazine maken, geen weblog. Sterk visueel. Geen ‘Teletekst 101’-nieuws. Maar we haken wel aan bij de grote thema’s van de dag. We brengen persoonlijkheden, zoals we dat ook in het weekblad deden. Max Pam gaat twee keer per week bijdragen leveren, Beatrijs Ritsema ook. En nog een aantal andere medewerkers als Frank Heinen en Dries Muus gaan nog vaker schrijven. We blijven bovendien op zoek naar nieuwe talenten. Verder hebben we onze eigen gespecialiseerde redacteuren die nu dagelijks gaan schrijven. Over politiek, cultuur, modern leven en sport. We verversen onze kopij op elk moment van de dag. Dit is internet. De nadruk van de productie zal waarschijnlijk liggen op het eind van de ochtend en het begin van de avond. En wanneer er extra aanleiding toe is natuurlijk. We gaan iets maken dat nog niet bestaat in dit taalgebied.’

Chef internet Rogier Swagerman (voormalig hoofdredacteur van NU.nl en Emerce): ‘We hebben een mooie en functionele site laten ontwerpen (door Minus3, red.). We willen een goede mix brengen van kortere en lange stukken, geschreven voor de doelgroep: kritische geesten. Meer dan bij een weekblad – waarvoor je al hebt betaald – moet je de lezer verleiden. Dus goede koppen en intro’s, die de lezer het verhaal intrekken. Na de lancering van de site gaan we ook app’s ontwikkelen voor smartphone en tablet.’

Er bestaan al opiniesites op internet als Mootz.nl en Welingelichtekringen.nl; dat zijn geen kaskrakers.
Swagerman: ‘GeenStijl is eigenlijk de enige echt grote. Er zijn nog bitter weinig goede opiniesites.’
Poorthuis: ‘We gaan echt iets anders maken; een logische voortzetting van ons opinietijdschrift op internet. We hebben ons goed georiënteerd en ons laten inspireren door Amerikaanse sites als The Huffington Post en Slate.’

Wat doen jullie voor de huidige abonnees?
Poorthuis: ‘We geven een aantal opties. Het abonnement kan worden overgezet naar de maandfrequentie of worden gesplitst. Met die laatste optie krijgen abonnees de mogelijkheid gratis iemand een abonnement cadeau te doen. Een derde mogelijkheid is dat abonnees tegen een gereduceerd tarief wekelijks De Groene Amsterdammer krijgen en maandelijks HP/De Tijd. Het is sowieso een gecombineerd abonnement. Ze kunnen op alle hoeken van de site terecht. Bezoekers van alleen de site moeten zich registreren om de volledige inhoud te krijgen maar hoeven vooralsnog niks te betalen.‘

Wat is het verdienmodel?
Ons verdienmodel ligt deels bij een goed lopend maandblad. Het perfecte model voor digitaal mogen we de komende tijd ontwikkelen. Er zitten wel wat vaste waarden in de site, zoals een goed registratiesysteem voor niet-abonnees – waarmee we geld kunnen verdienen – een webwinkel en een gecombineerd abonnement op maandblad en site.

Wat verwacht uitgever Audax?
Poorthuis: ‘De uitgever investeert fors. We hebben de garantie dat de huidige twaalf weekbladredacteuren in ieder geval drie jaar in dienst blijven voor dit nieuwe concept. Er is een reclamebureau ingeschakeld en er komt een televisiecampagne om de nieuwe formule onder de aandacht te brengen. Audax gelooft – net als ik – in de overstap naar internet.’

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.