Mediabedrijven doen collectief beroep op regering
Een brede coalitie van mediabedrijven in Nederland heeft een oproep gedaan aan de regering om de bedrijfstak te ondersteunen. Commerciële en publieke omroepen, verschillende productiehuizen, facilitaire bedrijven en bestuurders van de lokale overheid uitten in een open brief hun zorgen om de sector.
De partijen, onder wie RTL, SBS, NPO, NOS, Talpa, Endemol en Blue Circle, zien in de zogeheten ‘media valley’ - de regio tussen Amsterdam, Hilversum en Utrecht - een economisch knooppunt voor de media-industrie van nationaal belang. En volgens de ondertekenaars staat de ontwikkeling van de ‘media valley’ steeds meer onder druk.
“Nederland is het derde land ter wereld als het gaat om tv-formatproductie, toonaangevend in creatieve content ontwikkeling. Zowel on- als offline lopen we in Nederland voorop met de nieuwste technologie op het gebied van productie, editing en distributie. De aanjagende en sterk innoverende rol bij het verwerven en behouden van deze koppositie van facilitaire bedrijven, producenten en de commerciële en publieke omroeporganisaties in de Media Valley wordt structureel onderschat. Het economisch belang van de mediasector als innovator voor waarde-creatie, export en werkgelegenheid, verdient een zwaarder gewicht in de discussies rond de Mediawet en overheidsbeleid ten aanzien van onze sector in het algemeen. Dit is te meer van belang gezien de effecten die toetreding van buitenlandse mediapartijen op de Nederlandse markt hebben. ”
In de brief stellen de partijen tien punten aan de orde die de media valley kunnen versterken. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld het garanderen van een gelijk speelveld waarbij toetreders uit het buitenland dezelfde rechten en plichten krijgen als Nederlandse mediaorganisaties. Ook de structurele handhaving van een laag btw-tarief wordt aangekaart, het belang van netneutraliteit en een verbetering van de infrastructuur tussen Amsterdam, Hilversum en Utrecht. Verder vragen zij of in de Mediawet ruimte kan komen voor inhoudelijk-journalistieke samenwerking.
Praat mee