mgm nvj maart

— donderdag 20 februari 2014, 13:05 | 0 reacties, praat mee

‘Libelle was hierop voorbereid’

Het nieuws dat Libelle een groot deel van haar redactie moet laten gaan mag dan in de media en op social media zijn ingeslagen als een bom; de redactie zag het al van verre aankomen. Dat zegt hoofdredacteur Franska Stuy in een reactie op alle commotie die ontstond nadat vorige week bekend werd wat de gevolgen van de reorganisatie bij Sanoma zijn voor het vlaggenschip van het bedrijf. ‘We weten sinds oktober dat er binnen het bedrijf 500 banen verdwijnen, en dat de overgebleven focustitels – waar Libelle onder valt – door moeten met een rompredactie die coördineert en niet produceert. Iedereen was daar op voorbereid.’ Dat maakte de uiteindelijke boodschap van vorige week echter niet minder vervelend. ‘Het is naar, en heel verdrietig’, zegt Stuy. ‘Ik ben dol op al die mensen, en ik heb er zwaar bewondering voor dat ze gewoon met veel energie doorgaan. We zijn een grote familie die elkaar helpt en troost.' Laatste wijziging: 21 februari 2014, 10:13

Bij Libelle verdwijnt in totaal 11,62 fte. Dat is ongeveer een derde van de redactie (37,3 fte), en niet – zoals de ronde doet – meer dan de helft. Het gaat om ‘producerende functies’: vormgevers, tekstredacteuren en stylisten. De vormgevers worden per 1 mei ontslagen, de rest per 1 augustus.  Stuy hoopt dat het grootste deel als freelancer aan kan blijven. Een aantal kan wellicht ook terugkeren in nieuw te creëren coördinerende functies.

Maandbladen werken al langer met dergelijke rompredacties. Over of het wel doenlijk is om eenzelfde strategie los te laten op een groot weekblad als Libelle, kan Stuy duidelijk zijn. ‘Het is de opdracht en het gaat gebeuren, dus we moeten ervoor zorgen dat het kan. Ik heb er niets aan om me daar zorgen over te maken; ik moet oplossingen bedenken. We zullen anders moeten gaan werken.’

Libelle is een van de eerste 17 overgebleven focustitels die te horen heeft gekregen waar de klappen vallen. Samen met Margriet, waar 5,67 fte van de 24,69 verdwijnt. Vorige week werd duidelijk dat Sanoma naast de focustitels toch ook wil ingrijpen bij Beau Monde, Grazia en Marie Claire, titels die in de etalage staan.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.