‘Libelle was hierop voorbereid’
Het nieuws dat Libelle een groot deel van haar redactie moet laten gaan mag dan in de media en op social media zijn ingeslagen als een bom; de redactie zag het al van verre aankomen. Dat zegt hoofdredacteur Franska Stuy in een reactie op alle commotie die ontstond nadat vorige week bekend werd wat de gevolgen van de reorganisatie bij Sanoma zijn voor het vlaggenschip van het bedrijf. ‘We weten sinds oktober dat er binnen het bedrijf 500 banen verdwijnen, en dat de overgebleven focustitels – waar Libelle onder valt – door moeten met een rompredactie die coördineert en niet produceert. Iedereen was daar op voorbereid.’ Dat maakte de uiteindelijke boodschap van vorige week echter niet minder vervelend. ‘Het is naar, en heel verdrietig’, zegt Stuy. ‘Ik ben dol op al die mensen, en ik heb er zwaar bewondering voor dat ze gewoon met veel energie doorgaan. We zijn een grote familie die elkaar helpt en troost.'
Bij Libelle verdwijnt in totaal 11,62 fte. Dat is ongeveer een derde van de redactie (37,3 fte), en niet – zoals de ronde doet – meer dan de helft. Het gaat om ‘producerende functies’: vormgevers, tekstredacteuren en stylisten. De vormgevers worden per 1 mei ontslagen, de rest per 1 augustus. Stuy hoopt dat het grootste deel als freelancer aan kan blijven. Een aantal kan wellicht ook terugkeren in nieuw te creëren coördinerende functies.
Maandbladen werken al langer met dergelijke rompredacties. Over of het wel doenlijk is om eenzelfde strategie los te laten op een groot weekblad als Libelle, kan Stuy duidelijk zijn. ‘Het is de opdracht en het gaat gebeuren, dus we moeten ervoor zorgen dat het kan. Ik heb er niets aan om me daar zorgen over te maken; ik moet oplossingen bedenken. We zullen anders moeten gaan werken.’
Libelle is een van de eerste 17 overgebleven focustitels die te horen heeft gekregen waar de klappen vallen. Samen met Margriet, waar 5,67 fte van de 24,69 verdwijnt. Vorige week werd duidelijk dat Sanoma naast de focustitels toch ook wil ingrijpen bij Beau Monde, Grazia en Marie Claire, titels die in de etalage staan.
Praat mee