‘Kabel hét netwerk voor de toekomst’
De vereniging van Nederlandse kabelbedrijven, NLkabel, is tevreden over de conclusies van de zogeheten Task Force Supersnel Breedband, een overheidscommissie die in 2009 door staatssecretaris Heemskerk werd ingesteld. De Task Force deed onderzoek naar de toekomst van snel internet in Nederland. Er zijn volgens de commissie twee netwerkvormen die in staat zullen zijn vanaf 2015 de ADSL en VDSL-netwerken af te lossen: zogeheten FttH (Fiber to the Home ofwel glasvezel) of moderne Hybrid Fiber Coax-kabelnetwerken. In Nederland zijn nog slecht een half miljoen huishoudens in staat om glasvezel af te nemen, maar FHC bereikt volgens NLkabel al 7,5 miljoen woningen. Prestaties van ADSL en VDSL zijn gebonden aan factoren zoals afstand tot de wijkcentrale. Vanaf 2015 zal het plafond van die technieken versus breedbandeisen zijn bereikt. De Task Force heeft de weg vrijgemaakt voor gemeenten om te investeren in netwerken, maar NLkabel zegt dat hun infrastructuur nú al geschikt is, zonder extra overheidsinvesteringen. "Waarom zou een overheid dan nog belastinggeld investeren in tijden van bezuinigingen? Dat belastinggeld kan niet anders dan bij KPN terechtkomen, het telecombedrijf dat de komende jaren zal moeten investeren in FttH om de concurrentie met de kabelsector aan te kunnen blijven gaan", aldus NLkabel. Geld kan beter gestoken worden in het ontwikkelen van interessante en nuttige diensten op netwerken, stelt de kabelsector.
Praat mee
1 reactie
AmsterdammerOnline, 17 maart 2010, 12:55
Ze moeten eens gaan praten met de vereniging Coax. Die is niet voor niets opgericht. Jarenlange frustraties van kabelgebruik(st)ers gebundeld in een belangenvereniging. Wat mij betreft is het enige waarmee de kabelbedrijven het goed doen, mensen lokken met voordelige aanbiedingen.
Google de naam van een kabelbedrijf plus het woord “klachten” en je weet waar je aan toe bent.
Interessante en nuttige diensten voor kabelmaatschappijen:
- nauwkeurig werkende abonnementenadministratie
- vriendelijke, geduldige helpdesk, bereikbaar onder gratis telefoonnummer
- afdeling “geen smoezen maar oplossingen”