— vrijdag 21 maart 2008, 09:01

Journalist moet ook commercieel denken

Er is toekomst voor onafhankelijke en kritische journalistiek waarbij eigen onderzoek van mediabedrijven leidend is, maar de ruimte hiervoor wordt komende jaren wel kleiner. „Journalisten zullen zich in een steeds commerciëlere omgeving moeten bewijzen.” Dat betoogde Piet Bakker (1953), lector crossmedia content aan de Hogeschool Utrecht, donderdagmiddag in zijn inaugurele rede, tevens een ”openbare les over media en journalistiek op het digitale kruispunt”. Bakker geldt als een expert waar het gaat om het Nederlandse medialandschap. Het zijn de bekende vragen, waarop nog maar moeizaam goede antwoorden zijn te geven. Wat is de rol van de journalist in een land met „16 miljoen reporters” die in staat zijn tekst, filmpjes en foto’s met elkaar te delen? Hoe somber staat het ervoor met de betaalde oplages van mediabedrijven die worden geconfronteerd met steeds meer gratis kranten en dito digitale informatie? Lees meer bij het Reformatorisch Dagblad

Bekijk meer van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.